Home + Dagje weg | Naar de Efteling in Coronatijd, onze ervaringen

Dagje weg | Naar de Efteling in Coronatijd, onze ervaringen

Milan volgde de bouw van de nieuwe Efteling attractie Max & Moritz op de voet via YouTube. Wat wilde hij er graag heen zodra hij klaar was. Vorige week werd Max & Moritz geopend en een paar weken geleden verrasten we Milan met de boodschap dat we gisteren naar de Efteling zouden gaan. We vonden dat hij dat had verdiend en eerlijk gezegd hadden we er zelf ook wel weer zin in na die gekke maanden. We reserveerden een tijdsslot en keken er naar uit. Toch vonden we niet alles even fijn…

Drukke parkeerplaats

Toen we aankwamen stonden we in een kleine file voor de parkeerplaats. Dat sta je in normale omstandigheden ook, maar we hadden verwacht dat het gezien de tijdvakken niet zo zou zijn. Daarmee zeg ik niet dat het toen al te druk was, maar dat had te maken met onze verwachtingen. Wij kwamen aan rond 10.30 uur en mochten naar binnen tussen 10.45 en 11.30 uur. De parkeerplaats stond al goed vol, maar dat had te maken met de ruimte die tussen de auto’s gehanteerd werd. Oké, dat verklaarde de drukte. Toen we vanaf de auto naar de ingang liepen zagen we echter dat die ruimte tussen de auto’s in veel parkeerzones al was opgevuld. Hier stond het dus echt goed vol.

Bij de kassa

Bij de kassa’s was alles keurig geregeld. Omdat wij een cadeaubon hadden waarmee we de entreekaartjes wilden betalen, moesten wij naar de gastenservice. We moesten even wachten, maar het verliep redelijk vlot en de 1,5 meter afstand werd keurig aangegeven. Daarna konden we naar binnen!

Lange wachttijden bij de attracties

Die zijn we wel gewend bij de Efteling. Daar stel je je op in. Maar we hadden gehoord dat de Efteling 30% van de normale capaciteit aan bezoekers binnen zou laten, hierdoor gingen we er eigenlijk vanuit dat alles vlotter zou verlopen. Zeker nu bezoekers ook verspreid over de dag het park binnen kwamen. Dit bleek niet het geval. We moesten bij veel attracties minimaal 40 minuten wachten, behalve bij de Gondoletta (de bootjes), de Pagode en Monsieur Canibale. Daar was de wachttijd gemiddeld een kwartier. Bij de achtbanen zagen we dat de wachttijd ongeveer 70 minuten was. Hierdoor hebben we bepaalde attracties over moeten slaan.

1,5 meter in de wachtrij

Dat heeft de Efteling heel goed geregeld. Alle wachtrij routes waren voorzien van rode en witte strepen. Je loopt als gezin of bezoeker van de ene witte streep naar de andere. Het rode gedeelte staat voor de 1,5 meter die je afstand moet houden. Verder zijn er spatschermen aan de hekken bevestigd. Dat ziet er zo uit:

Wij hebben gemerkt dat mensen zich goed aan de regels houden. Tenminste, wij hebben niet gezien dat mensen zich er niet aan hielden. Alles verliep bij ons heel gemoedelijk en goed.

Mensen horen klagen

Nu hadden wij een cadeaubon waarmee we de entree hebben betaald. Dit dagje heeft ons dus niet zoveel geld gekost. Dat is bij veel andere mensen niet het geval. Zij hebben de volle mep aan entreegeld betaald en daar hebben we tijdens het wachten wel het één en ander over gehoord. Veel mensen baalden van de drukte en de lange wachttijden. Hierdoor mis je een hoop dingen en kun je misschien niet alles zien of doen in het park. Een aantal mensen hadden daarom het gevoel dat ze daarom teveel hadden betaald. Ik kan mij dat gevoel wel voorstellen. Het heeft voor een groot deel te maken met verwachtingen, maar ook wij waren in de veronderstelling dat het rustiger zou zijn.

Storing Max & Moritz

Ook wij gingen niet helemaal voldaan naar huis. Milan keek zo ontzettend uit naar Max & Moritz, maar toen we binnen kwamen, bleek deze attractie een storing te hebben. We besloten gewoon verder te gaan en hielden via de app de storing in de gaten. Toen hij het eenmaal deed bleek de wachttijd 1,5 uur te zijn. Dat gingen we niet doen! Een uurtje later zagen we echter dat er weer een storing was. Toen we naar huis gingen deed hij het nog steeds niet. Daar kan niemand wat aan doen, maar sneu was het wel voor iedereen die zich erop had verheugd, waaronder Milan. Ook de Zes Zwanen was gesloten.

Toch een leuke dag

We hebben een heerlijke dag gehad, maar hadden wel andere verwachtingen. Ook baalden we van de storing van Max & Moritz. Toch konden we dat allemaal redelijk naast ons neerleggen, omdat het gezellig was, het weer mee zat en de Efteling altijd goed is. En eerlijk gezegd hadden we er ook minder moeite mee omdat we niet de volle mep hebben betaald. Het was dus een beetje dubbel.

Een abonnement?

De Efteling is voor ons een uurtje rijden. Vorig jaar overwogen we een abonnement en nu hadden we het er weer over. Met een abonnement zou je vaker gaan en kun je iedere keer een gedeelte van het park bezoeken. Dan is het ook niet erg als bepaalde dingen niet kunnen. We komen er graag en zien keer op keer nieuwe dingen. Misschien gaan we het toch een jaar proberen.

Tips

Wil je naar de Efteling? Dan is ons advies om op een dag te gaan waarop je zo vroeg mogelijk naar binnen kunt. Reserveer dus een vroeg tijdsslot, want dan heb je zoveel mogelijk aan je dag. Download de Efteling app zodat je kunt zien hoe lang de wachttijd is bij bepaalde attracties. Hier pasten wij onze route op aan. Voor kinderen duurt het wachten soms lang, daarom namen we voldoende eten en drinken mee in de rij en bedachten we spelletjes. Zo ging de tijd eigenlijk best snel.

Zijn jullie alweer naar de Efteling geweest? Zo ja, hoe vonden jullie het?

[shopr_shopthepost collection=”voor-lange-autoritten” size=”large” title=”Leuke spelletjes om te doen tijdens lange autoritten”]

42_gratis_low_budget_uitjes_mamablogger_tip_2019_

Klik hier voor lijst 42 gratis en low budget uitjes die ik samenstelde in 2019
Klik hier voor de lijst 42 gratis en low budget uitjes die ik samenstelde in 2018
Klik hier voor de 5 leukste low budget dierenparken van Nederland
Klik hier voor de 5 leukste low budget dino uitjes van Nederland
Klik hier voor de 10 leukste low budget speeltuinen van Nederland

Volg:
Marisca

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met budgettips, uittips, persoonlijke verhalen etc. Kortom, Mamablogger is het meest persoonlijke online magazine voor moeders.

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

8 Reacties

  1. Eveline
    28 juni 2020 / 11:31

    Wij hebben meerdere jaren een abonnement gehad, daardoor nooit een vervelend gevoel als het druk was…. Scheelt enorm! Hoorde inderdaad van anderen hetzelfde als bij jou, je verwacht dat je minder lang hoeft te wachten nu, alleen de appaciteit van dde attracties is ook een stuk lager….. Snap wel dat Milan graag in de nieuwe achtbaan wilde, toch zuur als het dan niet lukt, al kan niemand er iets aan doen… Alles is toch nog anders in deze tijd….

  2. 28 juni 2020 / 14:44

    De laatste keer is 4 jaar geleden als gezin. De jongste was toen nog gratis. Maar eerlijk gezegd vind ik de prijzen nu belachelijk hoog. En zoals je zegt bij drukte mis je dan attracties. Of wij op korte termijn gaan? Ik vermoed van niet. Onze 6 & 9 jarige vragen er niet op… ze zijn paar keer in Toverland geweest dus ook pretpark.

  3. 28 juni 2020 / 15:09

    Mijn ouders zijn al meerdere malen geweest want ze hebben een abbonement die hoor ik ook nergens over klagen… Maar begrijp zeker dat als je een dagkaart koopt dat je geen laat tijdslot wil om binnen te komen.
    Leuk om te lezen dat jullie een leuke dag hadden

  4. Esther
    29 juni 2020 / 13:48

    Ik herken wat je schrijft.Wij waren er op maandag 15 juni. Ook toen was het erg druk met enorme wachtrijen bij de populaire attracties. Dat viel ons enorm tegen en hadden we ook niet verwacht op maandag. Gelukkig waren we als een van de eerste bij de droomvlucht en konden weer daar snel doorlopen. Dit gold ook voor de vogelrock en voor jokie en jet. De Efteling had het qua maatregelen prima geregeld. Max en Morritz was nog net niet geopend. Wat jammer voor je zoontje!De Efteling blijft leuk maar altijd die drukte en lange wachttijden is niet fijn. Een abbonement is voor ons geen optie. Een volgend bezoek aan een pretpark wordt in ieder geval geen Efteling , we zijn er voorlopig even klaar mee

  5. Esmeralda
    29 juni 2020 / 13:48

    Wij zijn vorige week maandag geweest en hadden precies dezelfde ervaring. In principe was alles heel goed geregeld, maar de wachttijden vonden wij bizar voor maandag en het was moeilijk te geloven dat er echt maar 30% van de maximale capaciteit benut werd. Daarbij waren (op één na) alle desinfectiepunten leeg, was er veel horeca gesloten en was het op sommige punten echt te vol. Wij mochten overigens om 09.15 naar binnen, maar de hekken op de hoofdstraat en de meeste attracties zijn dan nog gewoon dicht. Enige voordeel is dat je bij bijvoorbeeld Symbolica in de rij kan gaan staan.

  6. Mirelle
    29 juni 2020 / 15:32

    Succes met het verder schrijven leuk artikel over de Efteling.

  7. Fien
    29 juni 2020 / 20:33

    Ik vind de Efteling prachtig. Maar ik ga niet , gezin met 5 personen, bijna €’ 250 (incl parkeerkosten) betalen om overal in de rij te staan. Persoonlijk vind ik de Efteling echt te duur worden. Het zal het best waard zijn maar dat geld besteed ik liever anders.

  8. Ria van Londen
    7 december 2020 / 12:13

    Hallo we zijn met z,n vieren naar de winter Efteling geweest op 5 december 2020. Ik heb zelf een beperking geen probleem doorgaans maar nu in corona tijd is het wel een dingetje mensen zoals ik kunnen niet meer geholpen worden om in atracties te komen dus kon nergens mee in zo wordt je weer ff met je neus op de feiten gericht dat je niet alles kan ik heb mijn dag niet laten verpesten door dit maar het was het geld nu zeker niet waard het is niet goed koop we hadden wel korting via de ANWB dus dat scheelt gelukkig. Maar voor mij was het een dag uit sinds lange tijd. Maar als je nergens in kan is het toch een teleurstellend resultaat