Home + Geld & Budget | Ons weekbudget

Geld & Budget | Ons weekbudget

Tijdens de cursus ‘In Control’ van PorteRenee hebben we het ook gehad over budgetten. We hadden al een boodschappen budget, maar zijn vervolgens ook na gaan denken over een weekbudget. Juist vanwege de weekenden waarin we veel gemakkelijker (veel) meer geld uitgeven dan gedurende de rest van de week. En als we vervolgens uitrekenden hoeveel we hadden uitgegeven, was dat negen van de tien keer meer dan verwacht. Dit wilden we anders en uiteindelijk kwamen we uit op een weekbudget. Hier werken we al een tijdje mee waardoor ik er nu alles over kan vertellen.

Weekbudget bepalen

Het begint met het bepalen van een weekbudget. Hoe hoog deze is, is voor iedereen anders. Wat kan en wil je hiervoor budgetteren en wat valt allemaal onder dat weekbudget? Wij trekken dit best breed. Zo betalen we van het weekbudget onder andere onze benzine (van de gezinsauto), de huishoudelijke hulp, een rondje Action, een cadeautje voor iemand etc. Dit zijn van die uitgaven die werden gepind waarna je je afvroeg waar dat geld heen is gegaan. Ook die kosten lopen namelijk behoorlijk op.

Uiteindelijk besloten we te gaan voor een weekbudget van €175,-. Dat lijkt een hoop geld, en dat is het ook, maar het gaat harder dan je denkt. We letten nu wel veel beter op. Net als bij het boodschappen budget is het een sport geworden om over te houden van dit bedrag.

Verdelen in digitale spaarpotjes

Zodra beide salarissen zijn gestort verdelen we het weekbudget over digtale potjes die gekoppeld zijn aan onze rekening. Per week hebben we een apart potje (weekbudget 1 tot en met 5). Iedere zaterdag gaat de nieuwe week in. We pinnen uitgaven gewoon van de lopende rekening en boeken het dan vanuit het potje terug naar de rekening. Zo weet je daarna meteen wat nog over is van het weekbudget. Is er nog ruimte of moet je pas op de plaats maken? Dit doen we ook met het boodschappen budget. Voor de één is dat een enorm gedoe, voor ons is dat ideaal, want zo houden we grip en dat is wat we willen om de andere digitale spaarpotjes te kunnen vullen. We hebben er immers genoeg te vullen ?.

 

Wat doen we met het overgebleven budget?

Als aan het einde van de week budget over is, laten we dat lekker staan. Misschien hebben we dit aan het einde van de maand nog nodig voor onverwachte uitgaven of doen we er iets extra’s van. Zo gingen we afgelopen weekend weg en hebben we budget dat overbleef gebruikt voor een lekkere lunch en een borrelplankje. Je merkt niets van deze extra uitgaven en je kan er gewoon van genieten. Hoef je het budget niet te gebruiken, dan tellen we dat bij het eventuele overgebleven boodschappen budget. Dit verdelen we vervolgens tussen de digitale spaarpotjes.

Voor ons werkt dit ideaal. Het geeft overzicht en grip. En ik zeg het vaker: het leven is momenteel zo duur en je kan je geld maar één keer uitgeven. Je bewust zijn van wat je uitgeeft is nooit verkeerd en het maakt echt niet uit wat je verdient. Het leven is immers voor iedereen duurder geworden.

Hebben jullie ook verschillende budgetten zoals een week- en boodschappen budget? Waarom wel of niet? Klets mee in de comments hieronder of op de socials van Mamablogger.

liefs

Volg:
Marisca

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met budgettips, uittips, persoonlijke verhalen etc. Kortom, Mamablogger is het meest persoonlijke online magazine voor moeders.

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Reactie

  1. Ilse
    27 januari 2023 / 08:54

    Wat grappig, wij werken bijna op dezelfde manier. Jullie werken alleen met een weekbudget en wij met een maandbudget. Alles wat we “onder begroting” zijn gebleven (dus wat we over hebben gehouden), sparen we en samen met onze koopzegels levert dit een leuk spaarpotje op waar we net een kleine verbouwing van hebben betaald. Tot nu toe namen we het geld dat “over” was contant op omdat dat voor ons beter werkt, maar dit jaar gaan we het proberen met een digitaal potje omdat ik niet zoveel geld in huis wil hebben.