Home + Carrière | 10 tips om efficiënter te werken

Carrière | 10 tips om efficiënter te werken

Efficiënt werken, ik ben er zo onderhand heel erg goed in, want ik moet wel. 32 uur per week werken op kantoor waar veel van mij verwacht wordt. Daarnaast komen er iedere dag één of meerdere blogs online op Mamablogger en die wil ik perse zelf schrijven. Maar ik ben niet mijn werk. Ik ben Marisca, vrouw van Patrick en vooral moeder van Milan en Floris. Zij zijn het allerbelangrijkst en daarom werk ik zo efficiënt mogelijk en houd ik toch heel veel tijd over voor ze. Hoe ik dat doe? Vandaag geef ik 10 tips!

Tip #1 | Eerder opstaan

Het is een beetje een dooddoener, maar eerder opstaan maakt je wel heel productief. Het is nog stil in huis, je bent uitgerust en je kunt aan de slag zonder dat iemand tegen de praat, je belt of mailt. Je kunt zo wat meters maken en houdt daar de hele dag een goed gevoel aan over.

Tip #2 | To do lijstje

Een to lijstje gebruiken we denk ik allemaal wel, maar we maken hem vaak te lang. Dat is eigenlijk niet de bedoeling van zo’n lijstje. Je zet daar de prioriteiten op en gaat daarmee aan de slag. Als daar dingen uit voortvloeien die je later nog zou kunnen doen, dan gaan die op het lijstje voor de dag erna bijvoorbeeld. Markeer wat je hebt gedaan en maak het lijstje af. Wedden dat jij je steeds beter voelt na iedere keer dat je wat hebt afgevinkt?

Tip #3 | Houd overzicht met een planner

Ik vertelde vorige week al over de Structuurjunkie planner. Hier zit mijn agenda en planner in daarmee houd ik overzicht over alles wat ik doe. Ik heb dus alles gebundeld in één planner en daar houd ik overzicht mee. Zorg voor een goede planner met lekker veel ruimte voor lijstjes, ideetjes en andere belangrijke zaken. Een keer doorbladeren en je bent op de hoogte!

Tip #4 | Focus je op één taak

Focus je op één taak van de to do lijst en niet op de hele takenlijst. Je begint aan een taak, legt het lijstje weg en pakt het lijstje pas weer om die ene taak af te vinken. Laat je niet leiden door de rest van het lijstje of andere dingen die nog gedaan moeten worden.

Tip #5 | Zet je meldingen uit

Deze tip sluit perfect aan op de tip hierboven. Als je je focust moet je niet afgeleid worden door andere dingen. Zet je meldingen daarom uit. Geen social media en geen mail. Echt, je zult zien hoeveel tijd je dit gaat schelen! Je zou je telefoon ook even in de vliegtuigmodus kunnen zetten.

Tip #6 | Belangrijke en minder leuke dingen eerst

Ik kan de dingen nog weleens uitstellen omdat ik er geen zin in heb, maar het werkt voor geen meter. Het blijft in je hoofd zitten en je zit er toch maar tegenaan te hikken. Ga daarom eerst met die dingen aan de slag. De rest lijkt daarna alleen maar leuker!

Tip #7 | Beloon jezelf

Als je die ene stomme taak hebt gedaan mag je jezelf best eens belonen. Trakteer jezelf op een lekkere koffie/thee met wat lekkers erbij. Ga wandelen of kijk een aflevering op Netflix van je favoriete serie. Daarna ga je weer vol goede moed aan de slag!

Tip #8 | Pauzeer en ga even naar buiten als het kan

Belonen is iets anders dan pauzeren, maar wel net zo belangrijk. Door tussendoor naar buiten te gaan maak je je hoofd leeg en kun je je ontspannen. Dit heb je echt nodig. Dit advies kreeg ik laatst ook van de huisarts; blijf niet de hele dag achter het scherm zitten. Het helpt toch niet. Je zult merken dat je fouten gaat maken en uiteindelijk kost je dat alleen maar tijd.

Tip #9 | Zeg eens wat vaker ‘nee’

Zouden we dat allemaal niet vaker moeten doen? Ik zeg bijna altijd ‘ja’, ook wanneer ik weet dat ik er eigenlijk helemaal geen tijd voor heb. Op mijn werk baken ik dat nu heel goed af, maar voor Mamablogger heb ik er echt moeite mee. Toch nog even die ene leuke opdracht, maar eigenlijk weet ik dat ik tegen bepaalde dingen ‘nee’ moet zeggen. Dat is ook precies wat ik vanaf nu moet gaan doen. Juist om tijd over te houden voor de dingen die écht belangrijk zijn.

Top #10 | Opgeruimd bureau is een opgeruimd hoofd

Dit is heel erg belangrijk, want het werkt echt zo. Daarom heb ik een opgeruimd bureau, werk ik met planners, schriften en markeerstiften. Die worden na gebruik allemaal netjes opgeborgen en vervolgens is mijn bureau helemaal strak. Ook tijdens mijn werk gebruik ik alleen wat ik nodig heb. Je zou natuurlijk ook buitenshuis kunnen werken. Wat je dan nodig hebt less je hier.

diary_mamablogger_marisca_vakantie_friesland_

Dit waren mijn 10 tips om efficiënter te werken zodat je meer tijd overhoudt voor leuke dingen. Ik hoop echt dat je er wat aan hebt. Mocht je zelf nog tips hebben om efficiënter te werken, deel ze dan gerust hieronder.

 

 

 

Bron uitgelichte afbeelding: Shutterstock

 

Volg:
Marisca

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met budgettips, uittips, persoonlijke verhalen etc. Kortom, Mamablogger is het meest persoonlijke online magazine voor moeders.

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Reactie

  1. 28 augustus 2018 / 10:24

    Ik vind het goede tips. Vooral die van het vroeg opstaan en het opgeruimde bureau!