Home + Lifestyle | We hebben gezocht naar een huishoudelijke hulp…

Lifestyle | We hebben gezocht naar een huishoudelijke hulp…

We hebben er heel lang over nagedacht, maar vorige week de knoop pas doorgehakt. We zijn namelijk op zoek naar huishoudelijke hulp. Ik plaatste een oproepje op Facebook en kreeg als snel een aantal reacties. Toch vind ik het wel heel spannend, want hoe weet je nu of iemand goed en betrouwbaar is? En waarom zoeken we eigenlijk een hulp in de huishouding?

Toch een huishoudelijke hulp

Ik wilde al een tijdje een huishoudelijke hulp, maar durfde de stap niet zo goed te nemen terwijl Patrick al 20 keer had gezegd dat ik gewoon een oproepje moest plaatsen. Ik vroeg een beetje rond in mijn omgeving, kreeg zo her en der wat tips, maar toch zette ik dé stap niet. Ik vond het spannend. Je laat toch iemand binnen in je huis en je weet niet of diegene wel betrouwbaar is. Nu hebben wij geen kostbare spullen en contant geld in huis, maar het is meer het idee. Wat nu als je vindt dat diegene niet goed genoeg schoonmaakt? En wat doe je met de sleutel? Geef je die of ben je gewoon thuis als diegene komt? Zo ja, voelt het dan niet gek dat iemand jouw huis schoonmaakt terwijl jij ook thuis bent? Heel veel vragen en daarom stelde ik het maar uit.

De reden dat we toch overstag zijn gegaan is het feit dat mijn ouderschapsverlof er weer op zit. In het jaar ervoor was Pat twee dagen per week thuis en was het niet nodig, maar hij werkt nu ook weer fulltime. We zijn beiden dus veel weg, ik heb Mamablogger nog en in het weekend doen we al veel in huis (wassen draaien, bedden verschonen, stofzuigen, dweilen etc.), maar we willen dan ook leuke dingen doen met zijn viertjes. Een hulp zou dan wat lucht en vrijheid geven.

Hoe vaak een huishoudelijke hulp?

We zochten een hulp voor één keer in de 14 dagen voor de wat grotere dingen. Denk aan het doen van de badkamer, keukenkastjes, ramen zemen, boven alles stofzuigen en dweilen etc. Een maal in de twee weken voor drie uurtjes en dan kijken we per keer wat er gedaan moet worden.

Een oproep plaatsen

Uiteindelijk plaatste ik een oproep op Facebook en vroeg ik iedereen die interesse had te mailen. Ik kreeg zo’n vijf mailtjes en één daarvan kwam via onze kapster. Zij had deze dame geattendeerd op mijn oproep. Het voelt toch fijn wanneer iemand via via komt. Ik nodigde deze dame uit en we hebben kennis gemaakt. Dat voelde goed dus we hebben afgesproken dat ze om de week op woensdag komt. We hebben een proefperiode afgesproken van vier keer dus na acht weken zullen we evalueren of het van beide kanten bevalt. Ik hoop uiteraard van wel, anders begint de zoektocht weer opnieuw.

Wat gaan we betalen?

We gaan €15,- per uur betalen. Ze heeft 20 jaar ervaring en heeft al wat andere adressen. De loonwijzer zegt het volgende over het uurtarief:

Huishoudelijke hulpen met 30 jaar ervaring verdienen tussen de € 16,10 en € 17,50 per uur (gemiddeld € 16,92).  Met minder werkervaring liggen de uurlonen wat lager. Met 10 jaar ervaring tussen € 13,63 en € 15,99 (gemiddeld € 14,99). En met 1 jaar werkervaring tussen de € 10,93 en € 12,93 (gemiddeld € 12,10). Je zou met weinig werkervaring je werkgever minimaal € 12,50 per uur kunnen vragen.

We betalen haar dus een goed uurloon.

Volgende week begint onze hulp en ik ben heel benieuwd hoe we het gaan vinden en dan bedoel ik van beide kanten.

Hebben jullie een huishoudelijke hulp in huis? Zo ja, hoe bevalt dat?

 

 

 

Volg:
Marisca Kenter

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca Kenter. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Schrijven is mijn grote passie en niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met DIY’s, reviews, kidsfashion etc. Kortom, op Mamablogger vind je alles wat hippe moeders bezig houdt!

Find me on: Web | Twitter | Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 Comments

  1. Marjo
    4 maart 2020 / 07:54

    Nee, ik werk bij 2 andere! 1 keer samen met de vrouw des huizes andere keer alleen

    Succes en eerlijkheid naar elkaar is het prettigst

  2. Ron
    4 maart 2020 / 08:04

    Goedemorgen!

    Allereerst, ik zie je berichtjes wel eens op twitter voorbij komen. Ik ben wel niet de doelgroep maar lees af en toe wel eens een blog mee en ik vind het goed om te zien dat je website echt is gegroeid naar iets waar je trots op kan zijn! Ik heb nog nooit gereageerd op een blog, maar ik wilde dat toch even doen bij deze haha.

    Wij hebben 3 jaar geleden ook een huishoudelijke hulp ingeschakeld. Mijn vriendin werkt bijna fulltime als tandartsassistente en ik heb natuurlijk al jaren een eigen bedrijf waardoor we echt geen zin hebben om tijd vrij te maken voor het huishouden. Bij ons is het geen kwestie van tijd, maar echt zin! We zeiden een keer tijdens een verjaardag aan tafel dat we gingen kijken naar hulp en eigenlijk meteen bood een nicht van mijn vriendin haar hulp aan. Ze bleek schoonmaken en schoonheidsspecialiste te combineren en was op zoek naar meer adresjes. Win win!

    Wij hebben elke week 4 uurtjes hulp waar ze eigenlijk alles naar eigen in zicht doet. Denk hierbij aan alles stoffen, stofzuigen, dweilen, sanitair, ramen lappen enz. Maar ze doet ook wel eens de was als er op dat moment veel is of vouwt de was als we weer eens een logeerbed hebben volgemikt met schone was. Ik kan je wel zeggen dat 3 uurtjes in de twee weken echt te weinig gaat zijn. Wij komen soms al in 4 uur per week erg krap uit. Nou zijn wij ook niet de slordigste personen haha, maar een 1 gezinswoning, net als jullie, kost veel tijd helaas. Wij betalen haar 50 euro per week en ik betaal het van de zaak.

    Ik werk grotendeels vanaf huis en dan komt ze dus hier terwijl ik zit te werken. In het begin was het erg awkward, want je voelt je toch een soort van werkgever over iemand die jouw rommel zit op te ruimen. Elk papiertje dat ze oppakt waar je in het begin heel erg op let denk je “oh ja shit, die moest de prullenbak in”. Voor dat ze komt, ruim ik altijd nog even een klein beetje op, maak het aanrecht schoon met een hygienisch doekje en kijk of de eettafel schoon is. Vooral omdat ik niet wil dat ze hier onze laksheid opruimt (met 3 kinderen die de boel wel eens op stelten zetten) maar dat ze gewoon bezig kan met de belangrijkere dingen.

    Op een bepaald moment kom je denk ik wel tot een bepaalde vrede met het feit dat jij een druk bestaan hebt en iets doet wat je leuk vind. Simpelweg, in mijn geval, ik kan een stuk meer geld verdienen in 4 uurtjes werken dan dat de huishoudster me kost. Dus ik koop het klote werk af met het werk wat ik doe in plaats daarvan haha.

    Om de schoonmaakster wat te ondersteunen heb ik hier een zakgeld systeem voor de kids. Elke dag kunnen ze 1 euro verdienen als ze taken verrichten in het huis. Denk hierbij aan de tafel dekken, afruimen, vaatwasser in en uitruimen, vuilnis wegbrengen, oud papier wegbrengen. Alles wat maar buiten de verwachting van een kind kan worden geplaatst. Ze vinden het erg leuk om te doen en vechten soms bijna letterlijk om het wegbrengen van oud papier bijvoorbeeld. Eerst kregen de kinderen 20 euro per maand, nu met de nieuwe regeling die we in januari zijn gestart kunnen ze dus 30 euro per maand krijgen (ik hanteer een vinkjes/kruisjes systeem) en netto kost het me nu nogsteeds 20 euro per maand 😛 Maar het resultaat is dus dat er veel minder troep rondslingert omdat de kinderen zelf ook continue bezig zijn met “hoe verdien ik mijn zakgeld vandaag”. Ze vinden het erg leuk!

    Als laatste tip wat ik je kan geven, betaal haar van de zaak als je een BV hebt, want het is niet gek om schoonmaak kosten in je administratie op te nemen! Scheelt weer aan alle kanten 🙂

    Succes met jullie huishoudster en doe de groetjes aan Pat!

  3. Christine
    4 maart 2020 / 09:09

    Ik ben er zelf één geweest! Als bijbaantje en ook een periode fulltime tussen mijn opleiding en mijn huidige baan. Nou zou je denken dat ik het misschien graag doe, maar de huishouding blijft voor mij een noodzakelijk kwaad.. ik zou aan de ene kant graag meer gaan werken en dan een huishoudelijke hulp willen voor de grote klussen zoals jij ook al aangaf, maar anderzijds kan ik die stap (nog niet) maken om het uit handen te geven en is het dus een bewuste keuze om 20 uur te werken (sinds gisteren 21 uur om ADV op te bouwen voor extra vakantieverlof plus 5 uur reistijd) en de vrije tijd nog steeds voornamelijk in het huishouden te steken.. misschien komt die dag ooit dat het me wel lukt uit handen te gaan geven 😉

    Nog tips voor je nieuwe job als ‘werkgever’ kun je in het boek Speedcleaning van Zamarra Kok vinden, zal er zo wat foto’s van doorsturen naar je 😉

  4. Mamavan3
    4 maart 2020 / 09:51

    Ik ben jarenlang hulp geweest en €15,- per uur is een heel normaal uurloon.
    Wel vind ik persoonlijk 1 keer in de 2 weken niet veel maar het ligt er ook aan wat ze moet doen.
    Is het echt voor de grotere dingen dan kan het wel maar moet ze ook stoffen, stofzuigen en dweilen enz dan is het wat weinig.
    Van de 3 uur blijft er maar 2,45 uur over aangezien ze ook 15 min pauze heeft.
    Ik deed vaak 3 uurtjes per week en dan ging ik alles stoffen, stofzuigen,toilet, keuken opruimen/schoonmaken en dan nog wat extra. De ene keer was dit dan de badkamer , dan alle ramen, dan alle keukenapparaten zoals de oven, magnetron, koelkast enz
    Je kan namelijk niet elke keer alle grote dingen doen als je het goed wil doen.
    Wat fijn is dat is dat alles al wel opgeruimd is zodat je hulp ook gelijk kan schoonmaken en niet hoeft op te ruimen eerst.
    Ik had gewoon altijd een sleutel van waar ik poetste want de meesten waren aan het werk. Er lag dan een briefje voor mij als ze speciale dingen gedaan wilde hebben en ik liet een briefje achter met wat ik die dag gedaan had.
    Ook zei ik altijd dat ik bijvoorbeeld geen kastjes van binnen schoonmaakte zoals bijvoorbeeld nachtkastjes e.d omdat ik dat prive vind en niet in kasten van anderen wil komen. Natuurlijk wel keukenkastjes e.d.
    Ook gooide ik nooit iets weg, als ik bijvoorbeeld de koelkast schoonmaakte dan controleerde ik altijd op datum en als iets dan over de datum was zette ik dat apart met een briefje erbij zodat ze zelf konden beslissen wat ze er mee wilden.
    Ook misschien iets om over na te denken is hoe doe het met vakantie / ziekte met betalen.
    Bij mij was het gewoon zo als ik ziek was verdiende ik ook niets.
    En in vakanties (zomer en kerst) dan betaalden ze mij vaak dubbel als een soort vakantiegeld. En met de kerst vaak daarnaast ook een klein kerstpakketje of een flesje wijn. Ook met mijn verjaardag kreeg ik wel eens een dubbele betaling, cadeaubon of een bloemetje.
    Misschien iets om over na te denken, want is voor je hulp altijd fijn om waardering te krijgen.
    Goed dat je een proefperiode hebt afgesproken, altijd fijn van beide kanten.
    Hopelijk bevalt het je en geeft het je meer rust.

  5. Manon Vorstenbosch
    4 maart 2020 / 15:16

    Ik begrijp je vragen/dilemma’s heel goed!
    Maar ga je het wel durven zeggen als ze niet bevalt?
    Krijgt ze dan nog een kans?
    Ik ben er vaak genoeg na 1 keer meteen “uitgejopt” omdat ik iets vergeten was.
    Ik zie niet altijd alles meteen in 1 keer dus sla per ongeluk weleens iets over maar doe mijn werk verder gewoon prima. Jammer dat je dan meteen hebt afgedaan.

    • 5 maart 2020 / 20:39

      Dat is wel heel vervelend voor je! Ik hoop dat ik het durf te zeggen. Vind dat toch altijd wat lastig, maar ik zou het wel een kans geven. Daarom hebben we ook een proefperiode afgesproken van 4 keer.