Home + Geld & Budget | Tips voor het opstellen van een gezinsbudget

Geld & Budget | Tips voor het opstellen van een gezinsbudget

Eerder deze week deelde ik welk bedrag wij over hielden van ons boodschappen- en weekbudget en wat we doen met het geld dat overblijft. We hebben in totaal 10 potjes onder onze betaalrekening: vijf voor de boodschappen en vijf voor het weekbudget. Alles wat we gedurende de week pinnen, boeken we diezelfde dag weer terug uit die potjes. Zo weten we precies wat er over blijft en komen we niet voor verrassingen te staan. Deze potjes noemen wij ons gezinsbudget. Maar hoe bepaal je nu de hoogte van dat gezinsbudget? In dit artikel vertel ik hoe wij dat hebben gedaan.

Waarom een gezinsbudget?

Wij merkten dat we veel te veel kleine bedragen pinden. Even snel naar de AH voor een brood en uiteindelijk weer met €10,- aan boodschappen naar buiten komen terwijl de weekboodschappen twee dagen ervoor waren bezorgd. En wat dacht je van de weekenden? Even tanken, naar de Action (kun je daar überhaupt naar buiten lopen zonder wat te kopen?), een plantje hier, een truitje daar en ga zo maar door. Zonde van het geld en zeker niet nodig.

We wilden meer grip op ons geld en minder geld uitgeven aan nutteloze dingen. We hebben immers genoeg doelen waaronder een nieuw huis. We werkten al met digitale spaarpotjes, maar na een cursus van PorteRenee besloten we een boodschappen- en weekbudget op te stellen. Niet omdat het moest, maar omdat we het wilden. We maakten een prioriteit van ons geld, omdat we het maar één keer uit kunnen geven.

De budgetten zijn realistisch, maar door de stijgende inflatie hebben we ons boodschappenbudget wel moeten verhogen. Daar kom ik zo nog op terug. De sport is nu om er zo ver mogelijk onder te blijven zodat we aan het einde van de maand de resterende bedragen kunnen verdelen over onze potjes om zo extra te sparen. En dat werkt!

1. Reken uit hoeveel jullie uitgeven aan boodschappen

Een van de opdrachten tijdens de cursus die ons het meest is bijgebleven, ging over de boodschappen. Hoeveel gaven we maandelijks uit in de supermarkt? We moesten dit van een aantal maanden uitrekenen en schrokken ons rot. We dachten te weten hoeveel we uitgaven, maar in werkelijkheid lag dat bedrag veel hoger. In sommige maanden liep dat op tot €1000,-! Belachelijk veel en zo niet nodig! Dat moest anders.

2. Reken uit hoeveel jullie uitgeven aan losse zaken

We besloten door te pakken en keken ook kritisch naar wat we gedurende de weken uitgaven aan losse zaken (zo noem ik het maar even) als een broodje op het werk, aankopen in de winkel die je eigenlijk niet nodig hebt, cadeautjes, benzine, onze huishoudelijke hulp etc. Zeker in de weekenden liep dit bedrag flink op. We vinden alles ook nog eens heel gezellig, dus voor we het wisten hadden we weer ergens een borrelplankje besteld. Leuk, maar was het echt nodig? Nee, lang niet altijd.

3. Budget bepalen

Daarom besloten we budgetten te bepalen. Een boodschappenbudget per week en een weekbudget voor al die losse zaken. Uiteindelijk bepaalden we een boodschappenbudget van €175,- per week inclusief koopzegels en eenzelfde bedrag voor het weekbudget. Belangrijk is hierbij wel realistisch te blijven. Je kan €100,- per week aanhouden voor de boodschappen, maar dat is in deze tijd voor vier personen een behoorlijke uitdaging.

Uiteindelijk hebben we dat bedrag opgeschroefd naar €190,- per week inclusief koopzegels. De koopzegels kosten gemiddeld tussen de €20,- en €25,- per week. We merken dat we wekelijks meer overhouden van het weekbudget dan van de boodschappen en we kopen er steeds minder voor. Ik vraag mij weleens af hoe dat zich verder zal ontwikkelen.

4. Potjes maken

Oké, jullie hebben alles uitgerekend en budgetten bepaald. En dan? Dan begint het maken van potjes onder je betaalrekening. Wij hebben in totaal 1o potjes gemaakt: vijf voor de boodschappen per week (sommige maanden hebben vijf weken, let daar goed op iedere maand) en vijf voor het weekbudget. Samen vormt dit ons gezinsbudget.

Zodra onze salarissen zijn gestort, verdeel ik de budgetten over de potjes. Dat geeft een veilig gevoel. Het staat apart en het is er.

5. Uitgaven bijhouden

Omdat je niet rechtstreeks kan pinnen vanuit die potjes betalen we gewoon vanaf de betaalrekening. Zodra we hebben gepind storten we dat weer terug vanuit het betreffende potje. Dit betekent dat je de uitgaven wel bij moet houden. Die dit ’s avonds op de bank even bijvoorbeeld. Het maakt je meteen heel erg bewust van wat je uitgeeft.

Ik doe het ook in de auto. Net getankt en Patrick rijdt, dan boek ik het meteen weer over. Wel zo makkelijk en inmiddels zit het er in gebakken bij ons.

Nu moet ik zeggen dat ik het bijhouden van de financiën echt heel leuk vind en dat dit gezinsbudget het voor ons nog leuker maakt. We hebben grip en als we aan het einde van de maand de potjes extra aan kunnen vullen, dan geeft dat zoveel rust. Dit geeft al rust.

Hebben jullie ook een gezinsbudget? Waarom wel of juist niet? Klets mee in de comments hieronder.

liefs

Volg:
Marisca

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met budgettips, uittips, persoonlijke verhalen etc. Kortom, Mamablogger is het meest persoonlijke online magazine voor moeders.

Find me on: Web | Twitter/X | Instagram | Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *