Thuiswerken is inmiddels behoorlijk normaal geworden. De hele coronaperiode hadden we wat mij betreft over mogen slaan, maar dit is één van de weinige voordelen die daaruit zijn gekomen. Ik werk inmiddels twee middagen thuis en de woensdagmiddag ben ik vrij. Heel fijn, want dat betekent dat ik drie middagen thuis ben voor de jongens en Floris speelafspraken kan plannen. Tegelijkertijd kan ik toch mijn uren maken. Daarnaast heb ik Mamablogger en breng ik heel wat uren door achter mijn bureau. Daarom had ik één wens toen we verhuisden: een eigen werkplek. Die is er gekomen, maar hoe richt je die nu zo praktisch mogelijk in? Ik geef je 5 tips!
Natuurlijk is het belangrijk een werkplek in te richten zoals jij het fijn vindt. Jij moet er tenslotte werken. Toen we net hierheen verhuisden was mijn werkplek op zolder. Ik had een fijn bureau en een nog fijnere iMac om op te werken. Meer had ik eigenlijk niet nodig. Dacht ik tenminste. Inmiddels heb ik een eigen werkkamer en merk ik dat dat toch lekkerder werkt.
Waar bureau plaatsen?
Tip 1:
Zoek een goede plek voor je bureau. Het bureau is vaak het middelpunt van de werkkamer. Het is belangrijk om een plek te kiezen met voldoende licht en ruimte, en waar je je comfortabel voelt. Zorg ook dat je voldoende ruimte hebt voor je computer en andere benodigdheden. Ik heb een ruim bureau waarop ik alles kwijt kan wat ik nodig heb zoals mijn printer en de laptop van mijn werk naast mijn eigen pc. Investeren in kantoormeubelen lijkt wellicht veel, maar je hebt hier uiteindelijk jaren plezier van.
Toen ik mijn werkplek op zolder had, stond mijn bureau voor het raam. Zo kon ik naar buiten kijken zag ik de vogels voorbij vliegen. Heel leuk, maar daar hing nog geen gordijn en dat bij een Teams vergadering niet handig, omdat mijn gezicht nog net geen licht gaf. Het was in ieder geval heel fel allemaal, haha. Op mijn werkkamer wilde ik dat anders. Nu staat mijn bureau tegen de muur en zit het raam links van mij. Toch voldoende lichtinval, maar niet meer in mijn gezicht.
Inrichten werkplek thuis
Tip 2:
Investeer in een goede stoel. Als je veel tijd doorbrengt in je werkkamer, is een comfortabele en ergonomische stoel van groot belang. Zorg ervoor dat de stoel goed is afgesteld op je lichaam. Sommige werkgevers geven hier een vergoeding voor.
Tip 3:
Kies de juiste verlichting. Goede verlichting is essentieel voor een productieve werkomgeving. Overweeg om een combinatie van natuurlijk en kunstmatig licht te gebruiken om de juiste sfeer te creëren. Een bureaulamp kan ook handig zijn voor extra verlichting, die gebruik ik tijdens donkere dagen. Het grote licht blijft dan uit, want mijn bureaulamp is veel sfeervoller. Ook vind ik het heerlijk wanneer de zon naar binnen schijnt, zoals op de foto hierboven. En, ook niet geheel onbelangrijk, het is fijn wanneer je een raam hebt bij je werkplek die je ’s zomers open kan doen.
Tip 4:
Houd je werkomgeving georganiseerd: een opgeruimd bureau, zorgt voor een opgeruimd hoofd, haha. Zorg ervoor dat je voldoende opbergruimte hebt om je spullen netjes en georganiseerd te houden. Overweeg een whiteboard of prikbord te gebruiken voor notities en takenlijsten.
Tip 5:
Personaliseer je werkomgeving. Je werkkamer is een plek waar je veel tijd doorbrengt, dus maak het persoonlijk en comfortabel. Voeg decoratieve elementen toe die je inspireren en motiveren, zoals kunstwerken of planten. Zorg ervoor dat je de ruimte ook af en toe kunt veranderen om het fris en interessant te houden. Gebruik hierbij rustige kleuren die je goed met elkaar kan combineren.
Lees ook: werk jij ook regelmatig thuis en wil je meer weten over de kosten van thuiswerken en de thuiswerkvergoeding in 2023? Kijk dan op de website van het Nibud.
Heb jij een eigen werkplek thuis? Zo ja, wat vind je daar het meest fijn aan? Klets mee in de comments hieronder.