Home + Thuisonderwijs deel 2 | Het leed dat ‘inloggen op systemen’ heet

Thuisonderwijs deel 2 | Het leed dat ‘inloggen op systemen’ heet

Thuisonderwijs is nog steeds een dingetje hier in huis. Afgelopen week schreef ik er al over en daar heb ik heel wat reacties op gekregen, want wij zijn niet de enigen die iedere dag strijd voeren met hun kind(eren) over het te maken thuiswerk. De echte discussies over het werk zelf zijn uitgebleven de afgelopen dagen, maar het verloopt nog steeds niet vlekkeloos. Milan kon zijn werk niet afmaken, want opeens kon hij de opdrachten op de iPad niet meer openen. Daar bleef het niet bij, want ook het beeldbellen liep niet bepaald soepel. Het leed dat ‘inloggen op systemen’ heet…

Thuiswerk gaat gepaard met allerlei apps en systemen

Het thuiswerk moet niet alleen gemaakt worden in werkboekjes en op werkbladen, maar dus ook op een app van school. In die app staan vervolgens allerlei vakken; rekenen, taal en spelling. We kregen een linkje van school en dan zou het vlekkeloos moeten verlopen. Niet dus… Eerst moesten we een wachtwoord aanmaken. Logisch en eenvoudig dus dat deden we. Vervolgens konden we inloggen met dat wachtwoord. Dat werkte niet en na tig keer besloten we maar een nieuw wachtwoord aan te maken.

Toen we er eenmaal in konden bleek dat we Flash moesten downloaden. Daar kwamen we achter op het moment dat Milan ermee aan de slag moest. Niet het meest ontspannen deel van de ochtend, want dat gaat al gepaard met een hoop gezucht van Milan. Dat werkt vervolgens weer irritatie op bij mij én ik moest inloggen om zelf aan het werk te gaan, dus nou ja, het was niet het juiste moment zeg maar, maar Milan moest door. Dus ik downloadde Flash en hij kon aan de slag.

Daarna ging het eigenlijk heel soepel en vlekkeloos behalve dan dat we onze laptop moesten delen, maar ook dat konden we prima verdelen. Tot twee dagen later…

Niet meer kunnen werken

Milan had twee dagen later een taalopdracht via die app en ging aan de slag. Opeens liep alles vast, kon er niet meer in gewerkt worden en konden we er helemaal niets meer mee. Uiteindelijk is Patrick de iPad van school gaan halen, maar daar konden we niet op inloggen met het account dat we zelf hadden aangemaakt. Volg je het nog? Wij inmiddels niet meer haha.

Beeldbellen

Toen het beeldbellen ook niet helemaal lekker verliep en de klassenapp volstroomde met berichtjes, kreeg ik de inspiratie voor dit artikel. Toen het beeldbellen het uiteindelijk deed (bleek overigens heel simpel achteraf), maar weer niet op de iPad omdat die een update nodig had, had ik heel erg veel zin om die verrekte iPad door de kamer heen te gooien. Wat een gedoe!

Maar toen alles het eenmaal deed en Milan vrolijk zat te kletsen met de juf en zijn vriendjes en vriendinnetjes, kreeg ik tranen in mijn ogen. Wat is het toch fijn dat dit allemaal kan. Het verloopt dan wellicht niet vlekkeloos en je wil alles misschien wel uit het raam smijten, maar als alles het eenmaal doet is het toch fantastisch?

We roeien met de riemen die we hebben als het om thuiswerken gaat. We doen ons best en als de systemen een beetje meewerken komen we er wel.

Herkennen jullie dezelfde struggles wat betreft al die systemen? Voor ons gaat er in ieder geval een hele nieuwe wereld open 😉

 

Volg:
Marisca Kenter

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca Kenter. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Schrijven is mijn grote passie en niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met DIY’s, reviews, kidsfashion etc. Kortom, op Mamablogger vind je alles wat hippe moeders bezig houdt!

Find me on: Web | Twitter | Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *