Home + Gebruik jij jouw blog als visitekaartje en portfolio?

Gebruik jij jouw blog als visitekaartje en portfolio?

Ik ben mij er steeds meer van bewust dat het zo is en zet het dus ook bewust in. Daarom dacht ik, ‘laat ik er eens een post over schrijven.’ Want zodra je online gaat ben je te vinden, tot in de lengte ter dagen. Nu ga ik er vanuit dat je je als blogger echt wel bewust bent van wat je online zet en wat niet, maar ben je je ook bewust van de andere voordelen die je blog je kan bieden?

Ik heb hier ook een tijdje over nagedacht en zoals je waarschijnlijk wel weet werk ik sinds een aantal maanden ook freelance; social media beheer, advies etc. Leuk natuurlijk, maar ik zag het niet zitten om hier ook weer een aparte website voor te maken. Ik zou er dan vier moeten bijhouden (webshop, twee blogs en dan deze nieuwe website), dat werd mij toch wel een beetje to much. Daarbij, ik vind niets erger dan van die “gelikte” websites waarop het bedrijf dan zegt hoe goed ze zijn. Waar 0,0 interactie is, maar waar dan wel verwacht wordt dat de klanten binnenstromen.

Ik vind het belangrijk dat mijn klanten weten met wie ze te maken krijgen en dat ze meteen kennismaken met mijn schrijfstijl en dus ook meteen weten wat ze kunnen verwachten. En dat is nu precies mijn punt! Mijn blog heeft dit allemaal en bevat alles ik uit wil dragen; expertise, loyaliteit (want ik blog immers ook trouw) en ik vertel waarom ik doe wat ik doe. En daarom heb ik dus mijn blog ingezet als portfolio, als een heel uitgebreid visitekaartje waar je meteen een kijkje in de keuken krijgt (nou ja, figuurlijk dan, want koken is niet mijn hobby dus daar blog ik niet over). Ik heb zelfs weleens gelezen dat een blogger daar een leuke baan aan over heeft gehouden, want de nieuwe werkgever wist met wie hij te maken kreeg en dat sprak hem aan.

Misschien ben je wel helemaal niet op zoek naar een (andere) baan, maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt en wat er voor leuks uit jouw blog kan komen. Jouw expertise kan wel gevraagd worden bijvoorbeeld. Kortom, een stukje extra bewustwording 😉

Ik ben heel benieuwd hoe jij je blog ziet; als een leuke hobby of professioneel met het doel er geld aan te verdienen en dus ook als een online portfolio? Laat het me weten!

social media advies en beheer, Marisca Kenter

Screenshot van mijn zakelijke pagina

Volg:
Marisca

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met budgettips, uittips, persoonlijke verhalen etc. Kortom, Mamablogger is het meest persoonlijke online magazine voor moeders.

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

6 Reacties

  1. 13 november 2014 / 11:48

    Dat is een goed idee. Ik denk dat als je start met artikelen online te zetten, je onbewust wel bezig bent met je portfolio. Want als je jouw blog het puur en alleen als dagboek wilt gebruiken, dan hoef je je niet druk te maken wat anderen ervan vinden. Willen we niet stiekem allemaal dat men onze artikelen leest? En reacties ontvangen? Likes, positieve (of opbouwende) feedback? Ikzelf hoop uiteindelijk hier mijn werk van te maken. Vanzelfsprekend probeer ik professionaliteit uit te stralen. Van layout tot inhoudelijke content. Ik merk wel dat ik meer voor kwaliteit in plaats van kwantiteit ga. Als je content goed is, dan komt de waardering vanzelf wel denk ik dan.

    • 13 november 2014 / 17:04

      Dank voor je reactie Rory! Ik ben het helemaal met je eens hoor wanneer je zegt dat kwaliteit boven kwantiteit gaat en je vanzelf wel ver komt wanneer je content goed is. Leuk dat ik je ook getriggerd heb zoals je op Facebook zei 😉

  2. 13 november 2014 / 22:35

    Blog is voor mij hobby, gewoon mijn ei kwijt kunnen en toch ook online bezig zijn. Dat ik er wat mee verdien is mooi meegenomen.

    • 14 november 2014 / 06:41

      Hoi,

      Ja, dat kan natuurlijk ook. Ik werd echter getriggerd door iemand die zei dat dit voor haar ook gold totdat ze een baan aangeboden kreeg naar aanleiding van de posts die ze schreef. Heel bijzonder!

  3. 7 december 2014 / 16:28

    Mijn blog is zeker mijn visitekaartje en portfolio. Niet voor een baan, maar wel voor klanten. Ik laat ermee zien wat ik weet en wat ik kan. Ik ken zelfs iemand die een blog heeft opgezet met enkel het doel er een baan aan over te houden en dat is nog gelukt ook.

    • 7 december 2014 / 20:28

      Leuk om te horen Charlotte! Ik heb ook weleens een verhaal gehoord van iemand die er een baan aan over wilde houden en wat ook lukte. Super gaaf!