Home + Je wordt gesponsord, hoe vertel je dat je lezers?

Je wordt gesponsord, hoe vertel je dat je lezers?

Ik heb het weleens eerder verteld, een blogger (in spé) mailt mij en vraagt mij om items uit de webshop in ruil voor een artikel. negen van de tien keer weiger ik, maar ik heb het weleens gedaan. Wie niet kun je je beter afvragen? Er wordt dan inderdaad een artikel geschreven, maarrrrrrrr er wordt nergens vermeld dat het item uit de blogpost gesponsord is! Ik moet daarbij eerlijkheidshalve bekennen dat ik daar ook nooit bij stil heb gestaan, ik doe het tenslotte ook niet of nauwelijks.

Anders is dat met grote merken die de bloggers hebben gevonden en vooral de bekende bloggers krijgen wekelijks dozen vol met spullen in de hoop dat daar over geschreven wordt. Beautyblogger Miss Lipgloss is dus zo’n blogger waarbij dat gebeurd en van wat ik van haar lees kan ik niet anders dan zeggen dat zij daar heel erg eerlijk en open over is.

Ik heb dan ook met veel interesse gevolgd hoe zij afgelopen weekend een nare reactie kreeg van een lezer die beweerde dat zij het artikel waar ze over schreef ‘wel gratis gehad zou hebben’.

Erg vervelend voor haar, omdat dit dus niet zo was. Dit kon zij weerleggen door een screenshot te laten zien van haar bankrekening waar dus wel degelijk stond dat zij ervoor betaald had. De waarheid lag op tafel, maar het heeft haar wel aan het denken gezet. Ze schreef een blogpost over de Reclame Code Social Media. Dit zette mij vervolgens weer aan het denken, want ik krijg dus ook mailtjes en wil graag weten wat de regels zijn. Tegelijkertijd wil ik hier andere bloggers over vertellen, want welke regels gelden er nu eigenlijk?

Ik ben mij nu ook maar gaan verdiepen in de wondere wereld van de Reclame Code voor Social Media (die vanaf 1 januari 2014 van kracht is) en dit zijn de belangrijkste punten;

  • Om te beginnen mag je kinderen van 12 jaar of jonger niet stimuleren tot het maken van reclame op social media (dit geldt voor een beloning van zowel producten als voor geld)
  • Wanneer mensen worden beloond voor het doorplaatsen van berichten op social media, wordt dit gezien als reclame en dit moet dus ook duidelijk worden gemaakt aan de lezer. Dat kan bijvoorbeeld door #spon (gesponsord) en/of #adv (advertentie)
  • Er geldt voor adverteerders een manipulatieverbod (in de zin dat zij geen berichten mogen wijzigen of in grote bulk valse berichten / identiteiten mogen creëren)
  • Verzoek de influencer (dus de blogger in dit geval) altijd bij het leveren van producten (of wanneer je betaald) om bij de blogpost te zetten dat het om een gesponsorde blog gaat. Zo ben je zelf ook altijd eerlijk en doordat men weet dat je eerlijk bent, straal je betrouwbaarheid uit

Het gaat om een richtlijn en dit is geen wetgeving, toch raad ik je aan om je hieraan te houden, je bent tenslotte toch een betrouwbare (web)shop eigenaar, een betrouwbaar merk of blogger? Wees dan transparant! Wil je meer lezen hierover? Lees dan ook eens dit artikel op Social Embassy. Hier heb ik ook veel aan gehad en inspiratie voor deze blogpost vandaan gehaald.

Reclame Code Social Media Marisca Kenter

 

 

Volg:
Marisca Kenter

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca Kenter. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Schrijven is mijn grote passie en niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met DIY’s, reviews, kidsfashion etc. Kortom, op Mamablogger vind je alles wat hippe moeders bezig houdt!

Find me on: Web | Twitter | Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 Reacties

  1. 24 februari 2014 / 11:05

    Via de functions.php kan je met een kleine code snippet ervoor zorgen, dat alle blogposten in een bepaalde category een bepaalde disclaimer onderaan de blogpost meekrijgen. Zo doe ik het persoonlijk. Iets wat je zeker best kan vermijden is [adv] of advertorial in de titel van een blogpost gebruiken. Niets laat de alarmbellen bij Google harder afgaan omtrent betaalde links met bijhorende mogelijke penalties (been there,…).