Elektrisch rijden is de toekomst! Nederland loopt hier al jaren voorop, zowel qua elektrische auto’s als in laadpalen. Voorheen waren de laadpalen soms lastig te vinden, tegenwoordig staat er bij wijze van op iedere hoek van de straat wel eentje. Dit zal de komende jaren ook alleen maar meer worden.
Ook in de rest van Europa zal het steeds makkelijker worden om een laadpaal te vinden en je elektrische auto op te laden. Maar, welke laadpas kun je dan het beste kiezen? Net als in tankstations is er ook degelijk een verschil in laadpassen. Er zit een verschil in kosten, dekking, flexibiliteit en sommige varianten geven zelfs extraatjes zoals korting op het openbaar vervoer.
Ik geef je tips waar je op moet letten bij het uitkiezen van de beste laadpas.
Kosten
Zo’n beetje het eerste waar je naar kijkt bij het uitkiezen van een laadpas is natuurlijk; wat gaat het mij kosten? Bijna alle aanbieders bieden een laadpas aan waar je niet direct een abonnement voor hoeft af te sluiten. Als je thuis een eigen laadpaal hebt en je op je werk bijvoorbeeld ook kunt laden, is een laadpas zonder abonnement misschien een beter idee.
Als je voor een laadpas zonder abonnement kiest, betaal je wel per oplaadsessie een starttarief. Je betaalt geen vast bedrag per maand.
Zowel het starttarief als de prijs per kWh verschilt zowel per laadpas als per laadpaal aanbieder. Dit komt doordat sommige laadpasaanbieders prijsafspraken maken met de aanbieder van de laadpaal. Eigenlijk hetzelfde als bij een tankstation. Je kunt vaak op internet terugvinden welke tarieven bij welke laadpas aanbieder horen. Als je regelmatig de auto moet opladen, kun je het beste kiezen voor een abonnement zodat je niet steeds opnieuw het starttarief betaalt.
Houd er bij het volladen van de auto ook rekening mee, dat het laden en dan vooral het snelladen langs de snelweg vaak veel duurder is dan een laadpaal.
Prijs per maand
Een laadpas met een abonnement kost qua vaste lasten tussen de €1,50 tot €10,00 per maand. Dit is per aanbieder verschillen. Net als de overige voorwaarden. Als je voor een abonnementsvorm kiest, dan betaal je geen starttarief per laadbeurt en de prijs per kWh ligt vaak lager dan bij een gratis laadpas.
Let er bij een abonnementsvorm wel op wat jouw rechten en plichten zijn. Soms zit je direct aan een jaarabonnement vast of heb je een schriftelijk opzegtermijn van bijvoorbeeld één of twee maanden.
Dekking laadpalen
Een ander belangrijk punt om rekening mee te houden is de dekking qua laadpalen. Je schaft een laadpas immers aan om bij publieke laadpalen te gebruiken. Deze laadpalen zijn allemaal beveiligd aan de hand van de laadpas. Bekijk dus voordat je een keuze maakt welke aanbieders welke laadpunten wel of juist niet ondersteunen. De meeste aanbieders dekken zo’n 99% van de oplaadpunten in Nederland, behalve de laadpalen van Coolblue . Maar, reis je veel? Houd hier dan rekening mee!
Extra mogelijkheden
Sommige laadpasaanbieders geven extraatjes bij een abonnement. Denk aan korting op de carwash, parkeren, reizen met het ov of gratis ruiterwisservloeistof. Sommige aanbieders bieden zelfs een combinatie van een laadpas en een tankpas. Dit is vooral voor ZZP’ers een interessante aanbieding.
Conclusie
Welke tankpas je kiest is dus voor iedereen een persoonlijke keuze. Rijd je weinig en hoef je dus ook amper op te laden? Dan is een gratis tankpas zonder abonnement de ideale keuze voor jou. Rijd je juist heel erg veel in binnen- en buitenland? Dan is de abonnementsvorm ideaal voor jou. Check alleen wel even waar je met die aanbieder allemaal kunt laden.