Op 4 februari vorig jaar had ik mijn elektrische Babboe Big-E bakfiets net en schreef ik een eerste review. In die review was ik wel positief over de mooie fiets, maar ik vertelde ook over het feit dat hij het niet goed deed (in de eerste week al niet) en het feit dat de klantenservice lastig bereikbaar was. Al met al geen goede eerste indruk, maar nadat de monteur langs was geweest deed de fiets het goed en had ik er het afgelopen jaar plezier van. Oké, hij liep weleens aan, de accu gaat er lastig uit en één van de handremmen was stuk, maar goed, dat vond ik nog te overzien. Tot vorige week. De bakfiets ging stuk en ik kon op weinig begrip van de klantenservice rekenen. Hoog tijd voor een nieuwe update en review.
Wat is er aan de hand met de bakfiets?
Even bij het begin beginnen. Vorige week vrijdag (niet afgelopen vrijdag) fietste ik naar mijn werk. Als ik fietste ging het goed, maar toen ik stil stond bij het stoplicht en weer wilde fietsen, leek het alsof de fiets oversloeg. Het is lastig uitleggen, maar er ging iets niet goed bij de ketting. Toch lukte het om naar mijn werk te komen en later die dag weer naar huis. Eenmaal thuis zagen we wel dat er dingen waren afgebroken, maar we hebben er niet genoeg verstand van. De klantenservice was niet meer te bereiken dus zat er niet anders op dan te wachten tot maandag. Patrick probeerde er nog op te fietsen, maar dat ging niet meer. Ik had geluk dat ik nog redelijk goed naar huis kon komen.
Fietsenmaker aan huis
Ik plaatste ondertussen een foto op Insta van de bakfiets en vertelde dat we geen fietsenmaker in de wijk hebben. Op zulke momenten best lastig 😅. In no time kreeg ik een aantal tips waaronder het telefoonnummer van een fietsenmaker in de buurt die aan huis komt. We zochten contact met hem en hij zou eventueel maandag langs kunnen komen. Top, want dat zou eerder zijn dan dat Babboe zou kunnen komen. Die konden we tenslotte pas maandag bellen en dan moest de afspraak nog worden gemaakt.
Maandag stond de fietsenmaker op het afgesproken tijdstip voor de deur en hij zag al snel wat er aan de hand was. Het is een wat technisch verhaal, maar de boutjes waren van de motordeksel af getrild en zodoende zijn daarna de de “nokjes” van de deksel afgebroken. Zijn conclusie was dat er een nieuwe motordeksel op moest, maar hij gaf aan dat ik twee jaar garantie heb bij Babboe op de elektrische en draaiende onderdelen. Het zou zonde zijn hem te betalen als het bij Babboe binnen de garantie valt. Ik vond het een eerlijk antwoord en betaalde hem toch wat voor de moeite. Vervolgens nam ik meteen contact op met Babboe en legde het verhaal uit.
De Babboe klantenservice
De man die ik aan de lijn kreeg bij de klantenservice bevestigde wat de fietsenmaker zei wat betreft de garantie. Ik hoefde alleen maar een mail te sturen naar de planning voor het maken van een afspraak. Ik vroeg nog wanneer ik dan een reactie kon verwachten, want ik heb de fiets vaak nodig en wilde hem snel weer kunnen gebruiken. Hij antwoordde dat ze een paar maanden geleden een probleem hadden met de personeelsbezetting, maar dat dat nu niet meer aan de orde was en hij daarom verwachtte dat ik de dag erna (dinsdag dus) wel een reactie zou hebben. So far, so good…
De volgende dag wachtte ik tot ongeveer 15.00 uur, maar ik hoorde niets. Omdat je na 16.00 uur niet meer kunt bellen met de klantenservice (ook niet handig overigens), besloot ik toch nog maar even te bellen.
Ik kreeg een andere man aan de telefoon die wat lacherig reageerde op mijn verhaal.
Hij zei letterlijk dat hij nog 200 openstaande mails had weg te werken en als ik gisteren had gemaild kon het nog wel even duren. Toch wilde hij mijn mail wel even opzoeken. Dat deed hij en toen kreeg ik te horen dat ik helemaal geen recht meer had op garantie, ook al was mijn fiets pas een jaar geleden gekocht.
Geen recht meer op garantie
Wat blijkt: als je fiets koopt krijg je tijdens het bestellen de mogelijkheid om een eerste controlebeurt erbij te kopen. Deze voer je binnen enkele weken uit anders vervalt het recht op garantie. Dat zal er ongetwijfeld hebben gestaan toen ik de fiets bestelde, maar als je een fiets koopt van bijna €3000,- (inclusief accessoires) lijkt €55,- voor een controlebeurt een beetje zonde. Althans, ik kan mij voorstellen dat ik dat op dat moment heb gedacht, mij niet bewust van het feit dat de fiets al zo snel kapot zou kunnen gaan.
Toen ik de fiets kreeg is hij rijklaar afgeleverd, maar zoals je in de vorige review hebt kunnen lezen, ging het na een week al mis. Ook toen was de klantenservice slecht bereikbaar en terwijl ik met twee kinderen op de dijk vast stond met een dure bakfiets (van een week oud) die niets deed, kreeg ik van de klantenservice alleen maar lullige antwoorden. Er kwam uiteindelijk, een paar dagen later, een monteur en er bleek inderdaad het één en ander aan de hand te zijn. Dat is toen wel direct verholpen en daarna heb ik er heerlijk op gefietst.
Volgens Babboe heb ik daarna nog een standaard mail gehad over die controlebeurt, maar ik kan deze niet meer vinden. Het nalopen en de reparatie van de monteur had ik in ieder geval niet mogen zien als een controlebeurt.
Dus mijn dure fiets deed het na een week al niet goed, er bleek het één en ander mis te zijn en daarna moest ik binnen enkele weken alsnog betalen voor een controlebeurt omdat dan blijkbaar mijn garantie zou vervallen.Dat is toch bizar wanneer je een fiets koopt van een dergelijk bedrag?!
Het komt op mij over alsof Babboe bij voorbaat al weinig vertrouwen heeft in haar eigen fietsen en zo onder bepaalde verantwoordelijkheden uit probeert te komen.
En nu?
Nou, na het tweede telefoongesprek kreeg ik nog een mail van diezelfde man die zei nog 200 mailtjes te moeten beantwoorden. Hij gaf aan dat ik geen recht meer had op garantie, maar een afspraak kon maken met een monteur. Ik heb nog een behoorlijk boze mail gestuurd omdat ik mijn frustratie kwijt wilde en dacht vervolgens “Oké, dan is dat maar zo, ik heb mijn fiets nodig dus er zit niets anders op”.
Ik klikte op de link in de zijn mail. Je kunt dan een monteur aan huis boeken voor een onderhoudsbeurt. Dit kost €125,- en dan komen daar nog reparatiekosten bij. Maar ik wilde alleen maar dat de reparatie gedaan zou worden. De onderhoudsbeurt hoeft immers pas aan het einde van het tweede jaar. Maar je kunt dit blijkbaar niet afzonderlijk boeken, althans, ik kon het niet vinden 🤷🏼♀️.
Toen ik verder las zag ik dat je na het bestellen en betalen binnen 15 (!) werkdagen een mail krijgt met daarin een datumvoorstel waarop de monteur bij je langs kan komen. Dat betekent dat ik, met een beetje pech, mijn fiets nog zo’n drie weken niet kan gebruiken!
Dat is voor ouders die afhankelijk zijn van hun fiets toch geen oplossing?! Nu kan ik de auto nog pakken, maar dat heeft met de huidige benzineprijzen zeker niet mijn voorkeur. Daarbij ben ik met de fiets sneller op mijn werk en als alle parkeerpasjes op mijn werk zijn uitgeleend moet ik ook nog zelf de parkeerkosten betalen of een flink eind verderop mijn auto parkeren. Het kan allemaal gelukkig en het zijn opties, maar met dit weer wil je dat toch allemaal niet en gewoon lekker fietsen? Daarom heb ik deze fiets gekocht.
We hebben dus weer contact opgenomen met de fietsenmaker. Hij reageerde meteen en heeft gezocht naar een nieuwe motordeksel. Die kon hij helaas niet bestellen dus moet er een nieuwe motor in. We hebben hem die opdracht gegeven, want dat gaat sneller dan bij Babboe en als we dan toch opdraaien voor de kosten gun ik Babboe die zeker niet.
Hoe hoog die kosten zijn? Ruim €400,- en dat voor een bakfiets van een jaar oud die ons bijna €3000,- heeft gekost.
Nog een reactie van Babboe
Van Babboe kreeg ik twee dagen na mijn boze mail een reactie: heel zakelijk met daarin een link naar de garantievoorwaarden. Ook werd gezegd dat ons probleem met het lostrillen van de boutjes voorkomen had kunnen worden als we de controlebeurt uit hadden laten voeren. Dat kan, maar is nog steeds vreemd, want na de eerste week is de monteur langs geweest en heeft hij alles nagelopen. Dit had hij toch ook moeten zien? Ik heb meteen een mail terug gestuurd met vragen daarover, maar daar geen reactie op gekregen.
Inmiddels heb ik een reactie gekregen vanuit Babboe, deze lees je onderaan het artikel.
Wat ik mis bij Babboe
Wat mij het meest stoorde aan het contact met Babboe was de wijze waarop ze communiceren. Er is geen enkele keer gezegd “goh, wat vervelend dat u nu al problemen ervaart met de bakfiets”. Niet na die eerste week en nu ook niet. Hiermee hadden ze al een hoop boosheid weg kunnen nemen. Ik heb geen enkele keer het gevoel gehad dat ze serieus met mijn klacht en verhaal omgingen. Er is ook niet gekeken naar mogelijkheden. We hadden ook kunnen kijken naar een mogelijkheid om direct een afspraak te maken voor een reparatie in plaats van een linkje te sturen. Dit soort dingen hadden een verschil kunnen maken en hadden ervoor kunnen zorgen dat we alsnog de reparatie bij hen uit hadden laten voeren. Ze hebben daar nog een hoop te leren wat betreft communicatie en klantvriendelijkheid vind ik.
Reacties van anderen
Toen ik mijn ervaringen op Instagram deelde, kreeg ik behoorlijk wat reacties van mensen die hetzelfde hebben ervaren met Babboe. Een kleine greep uit de reacties die ik anoniem mag delen:
Delen uit een gesprek dat ik had met een buurtgenoot:
“Ik raad tegenwoordig ook af om een babboe te kopen als ze om mijn ervaring vragen. Ik vind het echt een arrogant %$^-bedrijf. Excuse my language.”
“Ze staan zeg maar niet bekend om hun goede service 😏”
“Ik weet wel dat ik al 2x 8-10 nieuwe spaken in het achterwiel heb laten zetten, inmiddels zit het tweede zadel erop, beide lichten zijn vervangen, evenals de huif. Ohja, en in ben ook al aan de 3e monitor bezig. Waarvan de laatste wel netjes onder garantie is vervangen.”
Iemand anders:
“M’n nieuwe tent bleek echter niet tegen vorst te kunnen, de ramen brokkelden er zo uit. Babboe gaf toen ook niet thuis, want in de omschrijving stond dat de tent niet geschikt was voor vorst. Waarom koop je dan een tent? 😱 Zelfs geen kleine bijdrage voor een nieuwe tent, niks noppes nada… dus mocht ik ooit een nieuwe kopen, dan waarschijnlijk ook geen Babboe meer inderdaad. Hoor vaker dat de service ronduit slecht blijkt te zijn en dan blijkt nu bij jou wel. Te gek voor woorden voor een fiets van een jaar oud 😱. Tegenwoordig hebben ze een tent die wel tegen vorst kan trouwens, dus ze hebben er wel van geleerd 🤣”
Weer iemand anders:
“Ellende hun klanten”service”. Ik typeer het graag kort: “k&^*% bedrijf”
Conclusie en advies
Enerzijds is het fijn dat ik niet de enige ben en dat het niet perse aan mij ligt, aan de andere kant is het heel erg jammer, want Babboe had dit kunnen voorkomen door gewoon goede service te verlenen en iets meer begrip op te brengen voor hun klanten. Het zijn mooie fietsen en ik rijd er in principe heerlijk op. Ik zou hem echter nooit meer nieuw kopen en adviseer dat ook aan anderen. Tweedehands zijn er ook prima Babboe bakfietsen te koop. Als er dan iets vervangen of gerepareerd moet worden (en dat moet altijd wel bij fietsen), dan scheelt het je een hoop frustratie en dan heb je er niet de volle mep voor betaald.
Ik hoop nog op een reactie van Babboe en zal ze taggen wanneer ik het bericht deel op mijn social media kanalen. Mocht daar nog iets uitkomen, positief of negatief, zal ik dit artikel aanvullen.
Hebben jullie ervaring met Babboe? Ik ben benieuwd naar hoe jullie deze ervaren! Klets mee in de comments hieronder of op de social media kanalen van Mamablogger.
Update April 2022
Via de comments onder dit artikel en op social media werd ik benaderd door Babboe. We maakten daarna een balafspraak en ik werd netjes op de afgesproken dag en tijd gebeld. Ik moet zeggen dat ik een beetje sceptisch dat gesprek in ging, maar het was echt een goed gesprek. Er werd in eerste instantie excuses aangeboden voor het feit dat het zo moeizaam ging met de klantenservice. Het blijkt dat dit wel degelijk binnen de garantie viel dus er is wat verkeerd gegaan. Ook werd aangegeven dat er met het team is gekeken naar het artikel en wat er verbeterd kon worden op de website, want bepaalde informatie wordt (te) laat getoond waardoor niet alles even duidelijk is. Hier gaat Babboe mee aan de slag.
Er werd mij gezegd dat ik de fiets had kunnen laten repareren door een officiële Babboe supplier, dan had de fiets binnen de garantie gerepareerd kunnen worden. Ik had natuurlijk gehoord dat dit niet binnen de garantie viel, maar als dat wel zo was had ik er niet heen kunnen fietsen, want de fiets deed natuurlijk niets meer. Ik gaf aan dat we daarom hadden gekozen voor een mobiele fietsenmaker en dat de motor wel was besteld bij Babboe. Hierop gaf Babboe aan dat wanneer ik de factuur zou sturen, deze volledig zou worden vergoed.
Er werd mij overigens niet gevraagd de review te herzien of wat dan ook. Ik heb zelf aangegeven dat ik de review aan zou vullen nadat ik iets van Babboe zou horen, dus bij dezen. Inmiddels is het geld binnen en is inderdaad het volledige bedrag terugbetaald. Ik moet zeggen dat ik dat toch netjes vind!
Laten we hopen dat het nu goed is en de fiets gewoon lekker blijft rijden, want zoals ik al vaker zei, als de fiets het goed doet, rijdt hij heerlijk.
Ik hoor deze verhalen ook heel veel over babboe. Toch heb ik zelf deze ervaring totaal niet. Wij hebben onze eerste normale babboe city via marktplaats gekocht en nooit problemen mee gehad. De tweede babboe city kochten wij ook via marktplaats dit keer de elektrische variant. Hierbij hebben we een keer gehad dat de monitor kapot was en daardoor dus de elektrische ondersteuning weg. Ze namen snel en vriendelijk de telefoon op en binnen een week stond er een monteur op de stoep om het te maken, ook keek hij direct de rest van de fiets even na. Tijdens ons belletje hadden we aangegeven niet heel tevreden meer te zijn over de accu batterij. Deze konden we laten testen door babboe (wel even zelf de verzendkosten betalen) de accu werd getest en wij kregen netjes een uitdraai van het rapport per mail terug. Al met al is onze babboe ervaring dus goed geweest altijd.
Auteur
Gelukkig! Het is ook goed om deze geluiden te horen! Het sterkt wel mijn gedachte om een eventuele volgende ook via Marktplaats te kopen. Ik vind de reparatiekosten nu wel heel hoog voor een dure fiets van nog geen jaar oud.
Wow, wat een belabberde service.. en als je die medewerker hoort, ben je dus niet de enige die zoveel problemen ervaart. Geen idee of ze er al voor in aanmerking komen maar dit is echt zo’n zaak voor Kassa. Want ik vraag me af of die garantieregeling wel helemaal zuiver is.
Auteur
Haha nee, nog 200 mailtjes. Als dat allemaal reparatieverzoeken zijn… Maar dat weet ik natuurlijk niet. Wat betreft die garantieregeling, ik neem aan dat ze wel een jurist hebben en dat dat klopt. Dus als dat zo is, dan is dat mijn verlies. Wat ik zelf het meest vervelende vind is de reactie van de klantenservice en het feit dat ze niet mee hebben gedacht.
Ik heb ook een babboe e-bike die nu iets ouder dan een jaar is, een city.
Mijn tent kan wel tegen vorst. En ik heb de eerste controlebeurt meteen ingepland toen ik hem kocht, want dit komt naar voren bij het betalen van de bakfiets en staat ook een lijsten van zaken die dan gesmeerd en aangedraaid worden om problemen te voorkomen. Ik vond de 55€ op een beurt een klein bedrag tegenover €3000 en het niet waard daarop te beknibbelen en mijn garantie te verliezen wat er ook echt duidelijk bij staat. Dit komt juist doordat het gesmeerd en aangedraaid moet worden na het rijden van een aantal kilometers.
Nu heb ik de fiets nog maar iets langer dan een jaar dus ik weet niet hoe het verder gaat verlopen maar ik ben erg tevreden.
Auteur
Hoi,
Dank voor je reactie en dat klopt ook. Het heeft er ongetwijfeld gestaan. Wij waren op dat moment net verhuisd, hadden veel kosten gemaakt en omdat we aan de rand van de stad zijn gaan wonen hebben we deze fiets gekocht. Ik kan mij voorstellen dat ik op dat moment dacht van nou, laat maar even zitten. Dat geef ik ook aan in het artikel. Het zal er echt hebben gestaan. Na een week ging de fiets echter al stuk en toen is de monteur wel relatief snel gekomen en is alles nagelopen. Als ik daarna nog een reminder heb gehad heb ik waarschijnlijk gedacht van “nou, niet meer nodig, want hij is al nagekeken”. Mij helemaal niet bewust van de voorwaarden wat betreft garantie. Balen, maar daarom zeg ik ook dat als ik moet betalen, dan is dat maar zo, want als de fiets het doet is het een fijne fiets en ik wil hem graag snel weer gebruiken.
Wat ik echter mis in de service is het begrip, het meedenken en het snel kunnen schakelen wat betreft het maken van een afspraak en dat vind ik echt een gemiste kans vanuit Babboe.
Naast verkopers en fabrieksgarantie heb je ook zo iets als wettelijke garantie hè?
Verder; heb je rechtsbijstand? Ik zou hier zeker naar laten kijken!
Van een fiets van €3000 euro mag je verwachten dat deze het langer doet dan een jaar, volgens mij valt dit echt onder wettelijke garantie ook!
oh ben ik blij dat ik er nooit voor ben gegaan.. heerlijke normale elektrische fiets.. ondertussen fiets de jongste zelf en anders hup achterop en gaan. Wel 8 jaar geleden getwijfeld er aan
Beste Marisca,
Wat vervelend om te lezen dat jouw contact met Babboe zo stroef is verlopen. Dit is natuurlijk niet hoe wij willen omgaan met onze klanten. Helaas is dit dus volledig misgegaan en daarvoor onze excuses. Indien je dat wilt ga ik graag met je in gesprek om meer details met je te bespreken om de laatste issues met je op te lossen. En op die manier kunnen wij hiervan leren en voorkomen dat dit nog eens gebeurt.
Vriendelijke groet namens Babboe,
Rens
Auteur
Ha Rens,
Dank voor je reactie en ik zou het zeker fijn vinden om nog even contact te hebben. Ik zal dat dan ook toevoegen aan dit artikel. Wel zo eerlijk 😉
Je kunt me mailen op info@mariscakenter.nl en zie je reactie graag tegemoet.
Groet,
Marisca
Dag Marisca,
Bedankt voor je reactie. Ik zal je even via e-mail contacten zodat we daarna even kunnen bellen.
Vriendelijke groet,
Rens
Wow wat een soap dit! Toch wel erg dat pas als je open en bloot heel negatief bent over Babboe dat ze dan ineens wél over de brug komen.
Auteur
Daar heb je ook helemaal gelijk in hoor.
Ik heb zelf nu al 2 weken een kapotte elektrische bakfiets voor mijn deur staan. En heb eindelijk een mail met een datum dat ze kunnen komen.. 20 mei…
Ik doe echt alles met mijn bakfiets en heb geen ander vervoer. De ANWB fietshulp was al langs geweest, maar kon alleen constateren dat de computer kapot is.. maar die onderdelen hebben ze niet, dus ze konden mij niet verder helpen.
Dat word de komende weken lopen met mijn 4 kinderen..
Dit alles onderstreept onze ervaringen. Zonder uitzondering eigenlijk altijd slecht contact aan de telefoon en slechte service. Veel gaat veel te snel kapot, reparaties worden slecht uitgevoerd, zonder overleg worden reparaties uitgevoerd zelfs wanneer je aangeeft dat niet te willen/nodig te vinden.
Babboe als bedrijf is een daadwerkelijke hel om zaken mee te moeten doen.
Garantie van 2 jaar? is ONZIN de Nederlandse wet heeft een andere visie hier op en daar staat in te lezen dat je recht hebt op een goed en deugdelijk product.
Wel is het zo dat slijtage aan bijvoorbeeld remmen , banden en remkabels hier normaal gesproken niet onder vallen.
Een motor die na een jaar al defect raakt is geen normale defect of je moet er mee over een crossbaan heen zijn gegaan.
Ook een accu moet langer dan een jaar mee moeten gaan of je moet deze op een verkeerde manier hebben op geladen.
Ook is het zo dat je zelf mag bepalen waar je de onderhoud laat doen, je bent niet verplicht om bij een dealer dit te laten doen als deze niet in jou directe omgeving bevind.
Als Baboe deze door een eigen monteur wilt laten doen en deze met een auto naar je toe komt en dan evt. de bakfiets mee moet nemen ook dan hoef jij geen (voorrij) kosten te betalen ook dit valt onder de garantie.
Nog een tip, je dient van de vervoerder een formulier/bon te krijgen met de datum er op bewaar deze goed.
Mocht de bakfiets langere tijd niet in je bezit zijn dan geldt de tijd dat je de bakfiets niet kan gebruiken als pauze van de garantie.
Daar het soms enkele weken kan duren voor je de bakfiets terug heb mag je deze tijd bij je garantie termijn bijvoegen.