Home + Zo creëer je zelf thuis de ideale werkplek

Zo creëer je zelf thuis de ideale werkplek

Vorige week schreef ik al over de leukste werkplekken buitenshuis. Ik heb een rondje gemaakt door mijn eigen woonplaats Gouda en heb de fijnste werkplekken gefotografeerd. Deze plekken hebben wel een aantal dingen met elkaar gemeen; ze zijn hip en huiselijk, er is gebruik gemaakt van warme kleuren en ze hebben er goede koffie 😉 Ik bedacht mij dat je hiervoor niet perse naar buiten hoeft. Het is weleens lekker om zo te werken, maar als je bijvoorbeeld veel telefoontjes af hebt te handelen, dan is binnen werken veel fijner. Maar hoe creëer je dan die fijne werkplek thuis? Ik geef je tips!

Goede koffie 😉

Ik noemde het net al als grapje, maar bedenk van tevoren goed wat je met je werkplek wilt. Wil je er mensen uitnodigen voor afspraken of is het echt een plekje voor jou alleen? Beide kan natuurlijk ook, maar bedenk je dan goed wat je nodig hebt. Van een goede laptop (die je waarschijnlijk al hebt) tot een goede WiFi verbinding en van een fijn bureau (kom ik zo nog even op) tot een goed koffiezetapparaat met een Senseo melkopschuimer (aanrader!). Je wilt je gasten immers goed ontvangen. Zodra je weet wat je belangrijk vindt heb je je randvoorwaarden al bepaald. Nu alleen nog de juiste plek bepalen, alles in huis halen en inrichten!

Waar in huis ga je werken?

Wij hebben helaas geen extra kamer in huis waardoor ik geen werkkamer kon maken. Enerzijds jammer, maar anderzijds ook helemaal niet, want ik weet niet hoe vaak ik er daadwerkelijk had gezeten. Misschien is het anders als je de hele week als zzp-er werkt, maar in mijn geval is dat niet zo.  Als ik dan ‘s avonds thuis werk wil ik gewoon bij Pat en de jongens zijn en ondertussen mee kunnen kletsen. Uiteindelijk kozen we voor een fijn plekje onder de trap. Voorheen had ik een bureau bij het raam, maar dat leidde enorm af. Ik keek constant naar buiten en voelde mij ondertussen een ontzettende “gluur buur” die de hele straat in de gaten hield. Dat plekje onder de trap is rustiger en veel knusser. Het is echt mijn hoekje geworden. Niet groot, maar alles is binnen handbereik om lekker te kunnen werken.

Een fijn bureau

Ik wilde een nieuw bureau kopen omdat we in die tijd ook ons interieur veranderden. We gingen van landelijk naar industrieel en mijn oude bureau paste daar echt niet meer bij. Dat bureau was ruim, maar ik wilde gek genoeg kleiner. Op een groot bureau kun je namelijk meer spullen kwijt. Hierdoor oogt het al snel rommelig en kun je je ook niet goed concentreren tijdens het werk. Met een kleiner bureau benut je alleen de ruimte die je nodig hebt en verder heb je toch geen ruimte voor prulletjes. Daarnaast staat hij bij ons in de woonkamer en wilde ik het gewoon netjes hebben. Wat overigens wel een must is, is een laatje in het bureau en zorg uiteraard voor een goede lamp voor de avonden.

Een plek om gesprekken te voeren of om rustig te bellen

Mijn bureautje staat dus in de kamer, maar als ik een afspraak heb zitten we gezellig aan de grote eettafel. Dit is huiselijk maar deze biedt ook voldoende ruimte om bijvoorbeeld stukken door te nemen. Voor mij is het ook de plek om even rustig aan te bellen en even achter mijn scherm weg te zijn. Niet altijd even handig, maar als het niet hoeft is dat wel even goed voor je. Tot slot bereid ik hier ook de DIY’s voor Mamablogger voor. Ik merk overigens dat steeds meer mensen meteen aan de grote tafel gaan zitten. Het nodigt blijkbaar toch uit.

De inrichting

Ik noemde het net al bij het bureau; teveel poespas leidt wel af. Dat geld ook voor de accessoires die je wel nodig hebt zoals een bureaulamp, een bakje voor brieven etc. Houd alles in één neutrale kleur die past bij de rest van het interieur.

Dit waren mijn tips voor de ideale werkplek thuis. Werk jij ook thuis? Zo ja, wat zijn jouw tips? Laat het me vooral weten in de comments hieronder.

 

 

 

 

 

 

 

Volg:
Marisca Kenter

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca Kenter. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Schrijven is mijn grote passie en niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met DIY’s, reviews, kidsfashion etc. Kortom, op Mamablogger vind je alles wat hippe moeders bezig houdt!

Find me on: Web | Twitter | Facebook

3 Reacties

  1. Heidie
    13 september 2018 / 13:44

    Netjes opgeruimd, zo ziet het hier soms ook uit 😉 (mijn dochtertje zet altijd kleine rommeltjes op mijn bureautje neer)

  2. 13 september 2018 / 22:35

    Ik werk altijd thuis (of nu ja, een leuke locatie buitenshuis als ik het binnen even beu ben LOL). Als huisonderwijzer, blogger en mede-bestuurder van een vzw ben ik altijd wel bezig, en dan spreek ik nog nog niet van het huishouden dat zichzelf spijtig genoeg nog niet runt (waar zijn die kaboutertjes wanneer je ze nodig hebt?)

    Spijtig genoeg is het hier iets te klein om beneden een eigen werkplekje voor mij te creëren, maar er zijn plannen om de zolder te veranderen naar de ideale rustige plek. Dan zit ik wel ver van de familie af, maar soms heb ik heus een uurtje of twee nodig dat ik ongestoord kan werken. De rest kan ik wel afhandelen aan de eettafel, of in de zetel, zoals ik nu doe.

    • 18 september 2018 / 06:56

      Inderdaad, ik roep de kaboutertjes weleens, maar ze komen maar niet 😉 Een werkplek op zolder lijkt mij ook wel fijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *