Eind vorig jaar namen we onze financiën nog eens onder de loep en zagen we dat er echt wel wat zaken anders konden. Zo besloten we van ons dure televisie abonnement af te stappen en over te gaan naar tv via onze telefoonprovider. We kregen extra korting en het scheelt ons gewoon een paar tientjes in de maand! Zelf met Netflix en Videoland erbij scheelt het ons nog zoveel, kun je nagaan. Toch namen we onze ook onze telefoonabonnementen bij diezelfde provider onder de loep. Dit kon zeker de helft goedkoper, als we het toestel er los bij zouden kopen. Of we dat gedaan hebben, lees je in dit artikel.
Ga je voor een telefoonabonnement met of zonder toestel?
Patrick had een Android toestel en ik een iPhone. Patrick wilde ook over op iPhone en hij mocht in januari zijn abonnement al verlengen. We besloten de iPhone los te kopen, ook al is dat een behoorlijke uitgave. Die uitgave zou zich zeker terugverdienen. Daarnaast gaat iPhones relatief lang mee een behouden ze veelal hun waarde. Zeker als je er zuinig op bent. We ging voor een goedkoop telefoonabonnement met onbeperkt internet en onbeperkt bellen. Voorheen betaalden we beiden ruim €50,- per maand voor een abonnement met toestel, nu de helft minder. Dat scheelt onze samen €600,- per jaar!
De looptijd: 1 maand, 1 jaar, of 2 jaar?
Je kunt kiezen voor hoe lang je je nieuwe abonnement afsluit. Omdat wij al sinds we samen wonen klant zijn bij deze provider, besloten we gewoon een tweejarig abonnement af te sluiten. Deze provider bevalt goed (anders zouden we ook niet kiezen voor een alles-in-1 thuis pakket van deze provider) en een tweejarig abonnement is vaak wat goedkoper. Voor ons was dit dus een stuk voordeliger. Wanneer je overstapt naar een nieuwe provider weet je nog niet of deze goed bevalt. Twee jaar kan in dat geval erg lang zijn. Je zou in dat geval kunnen kiezen voor een éénjarig abonnement. Mocht de provider dan niet bevallen, dan kun je alsnog relatief snel overstappen op een andere.
Deze providers kun je kiezen
Er zijn in Nederland heel veel telefoon providers waar je uit kunt kiezen. De vraag is echter wat jij belangrijk vindt en wat je nodig hebt in een abonnement. Check van tevoren dus goed welke abonnementen bieden wat jij nodig hebt en vergelijk vervolgens de prijzen. Er zijn behoorlijk wat goedkope providers, maar goedkoop kan in sommige gevallen ook duurkoop zijn als blijkt dat de goedkope provider geen goede dekkingsgraad heeft. Informeer ook eens bij vrienden en familie wel provider zij hebben en wat de voor- en nadelen zijn.
Wij kozen overigens voor een T-Mobile abonnement met onbeperkt internet en onbeperkt bellen.
BKR registratie bij mobiele telefoonabonnementen met smartphone
Naast het financiële aspect speelde de BKR registratie ook een grote rol bij het kiezen voor een sim only abonnement. We willen helemaal geen BKR registratie en vonden het ook ontzettend zonde om er dan wel geregistreerd te zijn voor een mobiele telefoon. Dat voelde niet goed. Wanneer je een abonnement afsluit met een smartphone en deze maandelijks betaalt, dan heb je in een lening. Bij het aangaan van je contract heb je dus een lening afgesloten en daar is lang niet iedereen zich bewust van. Dit wordt bij de BKR geregistreerd wanneer de lening hoger is dan €250,- Daar zit je met een nieuwe smartphone al snel boven. Een of meerdere BKR registraties kunnen van invloed zijn op de hoogte van de hypotheek die je kunt krijgen. Wij wilden geen risico nemen en voor een telefoon al helemaal geen registratie.