Home + Tips voor als je een nieuwe baan hebt

Tips voor als je een nieuwe baan hebt

Heb je een nieuwe baan of start je binnenkort met een nieuwe uitdaging? Lees dan snel verder. Met de juiste tips kun je je nieuwe baan met een goede start beginnen. In dit artikel hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

Zorg voor goede verwachtingsmanagement

Dit begint eigenlijk al bij het sollicitatiegesprek. Natuurlijk doet iedereen zich een klein beetje beter voor dan hij/zij daadwerkelijk is. Alleen moet je je niet voordoen als een totaal ander persoon. Je zult dan namelijk snel door de mand vallen. Dit kan voor erg vervelende situaties zorgen. Wees dus eerlijk en geef goed aan wat je belangrijk vindt. Vraag ook goed na wat het bedrijf belangrijk vindt. Zo kan je nagaan of dit met elkaar matcht. Is wat jullie belangrijk vinden te verschillend? Dan is het wellicht verstandig om niet met elkaar in zee te gaan. Dit kan namelijk erg gaan schuren tijdens het werken.

Plan kennismakingsgesprekken in met je collega’s

Heb je gekozen om aan de slag te gaan bij het bedrijf? Gefeliciteerd! Nu wordt het tijd om een goede start te maken. Een van de dingen die je helpen bij het maken van een goede start, is om gesprekken in te plannen met je (directe) collega’s. Plan een kort kennismakingsgesprek in met alle collega’s, waar je veel mee te maken gaat krijgen. Dit kunnen ook collega’s zijn uit andere teams, als jullie aan multidisciplinair samenwerken doen. Tijdens dit gesprek maak je niet alleen kennis met elkaar. Je gaat namelijk een aantal belangrijke vragen stellen aan je collega’s. Deze vragen moeten ervoor zorgen dat je weet wat je collega’s belangrijk vinden voor jouw functie en voor het samenwerken. Naast dat je hierdoor laat zien dat je echt interesse hebt in je collega, kun je hierdoor ook beter sturing geven aan je nieuwe functie. Ook helpt dit om een betere band te krijgen met je collega’s. Een betere band zorgt vervolgens voor een goede samenwerking, wat je werk een stuk makkelijker maakt!

Wees attent

Naast het tonen van interesse in je collega’s wordt je werk ook makkelijker als je attent bent. Laat zien dat je behulpzaam bent door regelmatig hulp aan te bieden aan je collega’s. Neem initiatief door bepaalde (overkoepelende) taken op je te nemen en wees betrokken bij je werk. Daarnaast ben je ook attent door aandacht te besteden aan privézaken van je collega’s. Is een familielid van je collega ziek? Vraag hier dan later weer naar. Ook het geven van kaarten verjaardag wordt door veel mensen gewaardeerd. Zelfs met een online verjaardagskaart laat je zien dat je aan je collega’s denkt.

Zorg daarnaast dat je goed op de hoogte bent van de bedrijfscultuur. Zo kun je je hier goed op aanpassen. Zorg wel dat je ook jezelf blijft.

liefs

 

 

Volg:
Marisca

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met budgettips, uittips, persoonlijke verhalen etc. Kortom, Mamablogger is het meest persoonlijke online magazine voor moeders.

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *