Afgelopen week kreeg Milan voor het eerst huiswerk mee; leerwerk voor zijn eerste toets aardrijkskunde. Alles is nieuw voor hem, zowel het huiswerk, als het leren en überhaupt een toets maken. Als moeder zijnde wilde ik hem helpen, maar daar had hij weinig zin in. Volgens hem was het een kwestie van doorlezen en dan zou hij het echt wel goed maken. Er ontstond een discussie waarvan ik mij later afvroeg of ik mij er niet teveel mee bemoeide…
Planning maken vs. twee keer doorlezen
Op school leren ze de kinderen al tijdig plannen. Nu maken ze nog kennis met huiswerk, maar volgend jaar hebben ze een agenda nodig en moeten ze zelf hun planning maken en bijhouden. Ik probeer Milan daarom nu al te helpen bij het maken van een planning. Milan denkt daar op zijn beurt heel anders over. Twee keer doorlezen is volgens hem voldoende, want hij vindt dat hij de antwoorden al heel goed kent. En daar verschillen we dus van mening. Hij begrijpt de vraagstelling en weet het antwoord, maar moet ze beter leren formuleren.
Ik heb moeten praten als Brugman om samen een planning te maken en ik ga samen met hem leren. Enerzijds verwacht ik dat hij dat dan uiteindelijk zelf kan en aan de andere kant denk ik “hij moet het zelf ondervinden”.
Hij moet het uiteindelijk zelf doen
Ik wil hem helpen. Ik wil dat hij nu al leert plannen, omdat hij daar uiteindelijk veel profijt van zal hebben. En ja, eerlijk gezegd wil ik ook dat hij een goed cijfer haalt. Dat wil iedere moeder, maar ik twijfel gewoon over mijn aanpak. Zit ik er niet teveel bovenop? Ik wil niet dat Milan dezelfde fouten maakt als ik die ik op de middelbare school maakte, maar zo ver is het helemaal nog niet. Het slaat nergens op om mij nu al druk te maken om dingen die nog niet eens aan de orde zijn. Hij moet het uiteindelijk doen, niet ik. Ik weet het allemaal, maar toch kon/kan ik het niet laten.
En nu?
De planning staat en op de dagen die hij heeft gepland om te leren ga ik met hem aan de tafel zitten om het door te nemen. Ik geef hem tips en hoop dat hij ze ergens opslaat en inziet dat ik hem alleen maar probeer te helpen. Ik hoop dat een goed cijfer hem motiveert om het de volgende keer zelf te doen en dat hij inziet dat het nu allemaal wat serieuzer wordt. Ik moet los leren laten en daarop vertrouwen.
Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan… Ik twijfel gewoon enorm over mijn aanpak. Het is voor mij ook allemaal nieuw. Hoe doen jullie dat? Helpen jullie met het huiswerk of geven jullie tips en laten jullie het dan verder aan je kind zelf over? Alle tips zijn welkom!
Ook mijn manier, onze zoon 7 jaar heeft extra leeswerk. Per week vier keer 15 min lezen, als je dat niet plant dan komt het er niet van. Wij hebben een weekplanning op de deur waar de activiteiten op staan zodat hij weet wanneer, schilt een hoop discussie.
Oei moeilijke…. nu huiswerk krijgen is bedoelt om de kinderen Kennis te laten maken met het ‘principe’ van huiswerk. Juist om ze te leren hoe ze moeten leren. En dit kan per kind verschillend zijn. Ik vond huiswerk vroeger geweldig en op de middelbare kon ik plannen maar leerde ik ook dat ik met last minute leren er ook kwam. Iets wat bij mij paste dus. Opletten in de les is 1. Hier haal je in basis alle stof vandaan. Huiswerk is 2 om het geleerde in de praktijk te kunnen herhalen en daardoor beter te onthouden.
Een beetje van beide lijkt mij hierin heel,goed: samen plannen maar op Milan zijn manier en laten ervaren wat werkt. Als hij denkt dat 2x lezen goed is (hij heeft nog tot 5 november) kan je misschien ook als compromis afspreken dat je dat goed vindt en het een kleine 1,5 week aankijkt. Dan heb je nog 5 dagen tot 5 november. Deal is dan dat je hem daarna bv 3x mag overhoren. Zolang dat goed gaat ok en anders gaat hij na een overhoring de dagen erna bv weer 10 leren. Dan heb je een beetje de regie en laat je ook Milan een beetje de regie hebben.
Hier nog geen echt huiswerk maar leesbingo. Bedoelt om iedere dag zelf te lezen. Ik houdt een beetje regie maar geef Tijn soms ook een keuze. Vandaag of morgen bv 2x lezen.
Maar doe vooral waar jij je goed bij voelt en waarbij je samen tot een gezellige huiswerk sfeer komt. Want zolang het leuk is doet hij het sneller. Bv daarna een filmpje, samen een bakje chips eten, even me time etc etc. Hoe leuker hij het vindt hoe vaker en makkelijk hij gaat leren. Maar jij kent hem… even zoeken naar een balans dus
Heel moeilijk dat loslaten. Mijn zoon zit al op het 2 en van het vmbo. Heeft altijd moeite met plannen gehad. Nu nog. Ik weet dat ik moet loslaten. Hij moet het zelf maar ondervinden. Maar als hij een slecht punt haalt is het moeilijk weer op te halen. Dat wil ik ook niet. Dilema! !! Als ik hem niet loslaat leert hij het natuurlijk nooit. Zoon denkt veel te gemakkelijk over huiswerk. Jonger broertje zit in groep 7 en is veel serieuzer bezig met plannen en huiswerk maken. Hem hoef ik niet te helpen.
Wij als leerkrachten vinden het heel fijn en nuttig dat ouders begeleiden en tips geven! Je bent goed bezig👍🏻
Auteur
Fijn om te horen, dankjewel!
Ik vind het ook wel moeilijk hoor. Normaal gaat mijn oudste altijd leren en dan overhoor ik hem, dat herhalen we totdat hij het kent. Maar laatst had ik geen tijd om te overhoren.. dus ik in de stress. Kwam hij de volgende dag met een 10 thuis. Haha. Ik was natuurlijk mega trots!