Als onze salarissen worden gestort zit ik alweer met mijn schriftje, map, laptop en telefoon (voor de rekenmachine), aan tafel de administratie te doen. Dit doe ik al vanaf het moment dat we samen zijn gaan wonen in 2006 en ik kan het iedereen aanraden. Natuurlijk weet je wel wat je verdient en wat je ongeveer kwijt bent aan vaste lasten. En op je bankieren app kun je zien wat het saldo is van je betaalrekening. Dat laatste was in 2006 nog wel anders. Toen belde ik altijd naar een speciaal nummer van de bank waarop je je saldo kon horen. Gelukkig veranderen de tijden, maar het belang van het bijhouden van de administratie is in die jaren niet veranderd. Waarom ik het zo fijn vind en welke tips ik voor je heb, lees je hieronder.
Waarom iedere maand een begroting maken?
In de intro zei ik het al: je weet heus wel wat je salaris is en je weet ook vast wel wat er globaal uit gaat. Maar als je dan opeens een onverwachte rekening binnen krijgt of er wordt een automatische incasso gedaan die je even was vergeten, dan is dat best een hap uit je budget. Door even voor de administratie te gaan zitten, loop ik alles op mijn gemak even na en weet ik precies hoeveel we onderaan de streep overhouden. Zo komen we niet voor verrassingen te staan en kunnen we kijken of er bijvoorbeeld nog extra geld naar de spaarrekening kan.
Wat zetten we in deze begroting?
Alles! Van de vaste lasten tot cadeautjes voor verjaardagen, de kosten voor de kapper, de huishoudelijke hulp, benzine voor Patrick etc. Voor die laatste zet ik bijvoorbeeld iedere maand €200,- in een digitaal spaarpotje. Het zijn juist de kleine(re) bedragen die ongemerkt oplopen en flinke happen nemen uit je budget. Die brengen wij dus van tevoren in kaart en als het nodig is zetten we die ook apart. Dan hoeven we er niet meer aan te denken en kunnen we ons niet rijker rekenen dan we zijn 😉
Tips voor het bijhouden van een maandelijkse administratie
- Prik een vast moment om dit te doen, bijvoorbeeld wanneer de salarissen zijn gestort;
- Het helpt mij op de een of andere manier beter om het in een schrift te doen. Ik blader altijd even terug naar de vorige twee maanden om er zeker van te zijn dat we niets vergeten. Het ziet er dan uit als één lange rekensom onder elkaar;
- Rekeningen gaan in een multomap onder het tabblad ‘rekeningen die nog betaald moeten worden’;
- Rekeningen die per mail binnen komen gaan in een aparte map in de mailbox. Vervolgens betalen we alles in één keer;
- Neem alles mee in de administratie, ook de verwachte kosten voor tanken, spaargeld etc.;
- Zet die zaken alvast klaar in een digitaal spaarpotje. In het schrift noteer ik dan bij dat bedrag dat het klaar staat en waar;
- Het schrift zit in de map en we kunnen daar allemaal bij zodat iedereen het in kan zien als dat nodig is.
Het klinkt allemaal zo simpel, maar toch zijn er veel mensen die dit nog niet doen. Ik kan het je in ieder geval echt aanraden, het geeft zo’n fijn gevoel! Houden jullie maandelijks een begroting/administratie bij? Zo ja, hoe doen jullie dat dan? Klets mee in de comments hieronder of op de socials van Mamablogger.
Ik houd ook altijd alles netjes bij. Niet via schriftje, maar loon en vaste lasten en automatisch sparen staan genoteerd.
En via Rabobank ook verschillende potjes, heel fijn.
Vind het leuk, leerzaam om deze artikelen over jullie budget en sparen te lezen.
Auteur
Fijn om alles zo op orde te hebben hè? En dank voor het mooie compliment! X