Home + Achter de Schermen | Mijn blogroutine

Achter de Schermen | Mijn blogroutine

Afgelopen week plaatste ik een artikel over fotograferen voor Mamablogger. Ik vertelde dat dit een steeds belangrijker onderdeel is van het bloggen en dat er ongemerkt veel tijd in gaan zitten. Niet erg, want eigenlijk vind ik het heel erg leuk om te experimenteren met fotografie. Het kan altijd beter en mooier, maar ik doe mijn best en heb er plezier in. Toch zijn we er met content schrijven en fotografie nog niet. We komen een heel eind, maar ik doe iedere dag nog een aantal andere dingen voor de blog en als vervolg op het artikel eerder deze week leek mij dit een leuke aanvulling. Daarom, mijn blogroutine.

Maandelijkse werkzaamheden voor Mamablogger

Laat ik eens beginnen met de maandelijkse werkzaamheden, ook die horen bij mijn blogroutine. Dingen die je niet iedere week doet, omdat dat niet hoeft, maar die wel belangrijk zijn omdat je bijvoorbeeld je groei in de gaten wilt houden.

  • Social media statistieken. Een keer per maand houd ik bij hoe hoe het gaat met het aantal volgers op social media, dit schrijf ik dan op in mijn notitieboek. Ik hoop dan natuurlijk op een stijging. Ik zou willen zeggen dat het eigenlijk helemaal niet belangrijk is, maar dat is het helaas wel. Steeds vaker hangt het wel of niet krijgen van een opdracht af van het aantal volgers op social media.
  • Aan de hand van deze statistieken pas ik mijn media kit aan. Ook check ik nog even of ik nieuwe foto’s toe moet voegen aan de media kit zodat alles lekker up to date is.
  • De zijbalk aan de rechterkant van de blog (tenminste, als je kijkt op je computer of laptop) vind je de sidebar. Ook deze loop ik altijd even na om te kijken of alles nog klopt.
  • Administratie. Minder leuk, maar ik houd alles bij.

Tweewekelijkse werkzaamheden voor Mamablogger

  • Om de twee weken check ik de lay-out van Mamablogger. Als je via je laptop of computer kijkt, zie je onder de header en het menu een balk met daarin diverse uitgelichte blogs. Die pas ik om de twee weken aan. Ik kijk dan naar wat op dat moment actueel is of wat ik uit wil lichten. Zo komen de blogs die wat ouder zijn weer onder de aandacht. Ik neem dan ook de vaste pagina’s mee zoals “over mij” etc. Even checken of alles klopt, of er een nieuwe foto in kan en of ik iets leuks toe kan voegen.

Dagelijkse werkzaamheden voor Mamablogger

Iedere dag schrijf ik één of meerdere berichten zoals deze. Daar blijft het echter niet bij:

  • Naast het schrijven maak of zoek ik één of meerdere foto’s om erbij te plaatsen.
  • Ik check het artikel op spel- en typfouten (sorry, soms zie ik niet alles) en plan hem vervolgens in.
  • De laatste tijd maak ik bij veel blogs een afbeelding die ik helemaal onderaan het artikel plaats. Dit is de afbeelding voor Pinterest.
  • Als het artikel online staat, deel ik het ’s morgens handmatig op mijn social media kanalen (inclusief Pinterest) en in diverse Facebookgroepen waar je je blog mag delen. Hier gaat best nog even wat tijd in zitten, dit doe ik dan tijdens het ontbijt.
  • Als het een opdracht betreft stuur ik de definitieve URL nog even naar de opdrachtgever. Soms vraagt een opdrachtgever nog om statistieken na de eerste week, die stuur ik later dan door.
  • Soms moet er nog een factuur worden gemaakt als het om een opdracht gaat en houd ik de administratie weer bij.
  • Als er reacties zijn lees ik deze sowieso allemaal en als het lukt beantwoord ik ze meteen. Anders is het wat later, maar alles wordt gelezen en heel erg gewaardeerd!

Dit waren de werkzaamheden die ik heb tijdens en na het schrijven van een artikel. Dit zijn de overige werkzaamheden die ik dagelijks doe:

  • Bijhouden van de mailbox en alle mail beantwoorden.
  • Onderhandelen met opdrachtgevers over de voorwaarden van een artikel.
  • Pitchen op opdrachten. Niet alle opdrachtgevers komen rechtstreeks naar mij toe, maar ik check iedere dag of er nog opdrachten zijn die ik leuk vindt en waar ik een leuk artikel over zou kunnen schrijven. Als dat zo is pitch ik op die opdracht in de hoop deze te krijgen.
  • Nieuwe blogonderwerpen bedenken en planning maken. Het klinkt heel gek, maar ik roep al jaren dat ik in blogs denk. Dat heb ik hier ook weleens gezegd. Bij alles wat je doet, ziet of leest probeer je dat te vertalen naar een onderwerp voor de blog. Ik zet al mijn ideeën in Trello en maak een planning om de onderwerpen een beetje te verdelen. Ook dit doe ik iedere dag omdat je altijd bezig bent met nieuwe content.

Veel mensen vinden het lastig om te bedenken hoeveel tijd er in bloggen gaat zitten, maar als je dit dagelijks serieus doet gaat er ongemerkt echt veel tijd in zitten. Het is een baan naast mijn baan en je ontwikkelt ook echt een blogroutine die het fijnst werkbaar is.

Wat vinden jullie van mijn blogroutine? Ben je blogger en herken je dit? Zo ja, hoeveel tijd besteed jij per week aan je blog? Ben je geen blogger, dan ben ik benieuwd of je dit een beetje had verwacht. Laat het me weten in de comments hieronder.

 

 

 

Volg:
Marisca

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met budgettips, uittips, persoonlijke verhalen etc. Kortom, Mamablogger is het meest persoonlijke online magazine voor moeders.

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *