Het is jullie misschien wel opgevallen dat er de laatste tijd vaak twee of soms zelf wel drie blogs per dag online komen. Dat heeft een reden; het ene artikel betreft dan vaak een samenwerking en het andere artikel niet. Hoe dat precies zit en hoe je geld kunt verdienen aan je blog, leg ik je uit in dit artikel! Ook vertel ik je hoe ik ermee omga hier op Mamablogger, zeker in drukke periodes zoals nu…
Twee artikelen = geld verdienen?
Ik zei net dat wanneer er twee online staan, er één vaak een samenwerking is. Dat is negen van de tien keer zo, maar die ene keer kan het ook iets zijn waar ik mega enthousiast over ben en wat ik gelijk wil delen. We vissen met heel veel bloggers in dezelfde vijver en als het een onderwerp is waarvan ik weet dat meerdere bloggers dit zullen publiceren, wil ik stiekem toch de eerste zijn. Dit publiceer ik dan nog dezelfde dag. Dat klinkt misschien niet aardig, maar ik denk wel dat het zo werkt. Zeker wanneer je blog je inkomen is. En als ik niet de eerste ben, dan publiceer ik het niet of ik wacht en steek het onderwerp anders in. Dat is sowieso een vereiste.
Veel samenwerkingen met hetzelfde bedrijf
Nu is het weleens zo dat een bedrijf meerdere bloggers benadert voor een samenwerking. Soms is een samenwerking zo leuk dat we er op ingaan en dan zie je in een korte periode hetzelfde product voorbij komen bij verschillende bloggers. Ik kreeg daar laatst een opmerking over. Het ging erover dat we allemaal een “gratis” tas hadden gekregen en dat het wel duidelijk was dat dit gesponsord was. Ik begrijp die opmerking wel, maar vind het tegelijkertijd jammer. We doen allemaal ontzettend ons best en ik heb de andere blogs gelezen, iedereen had een ander onderwerp en deed het op haar eigen manier. Daarnaast krijgen we niets gratis. We moeten er hard voor werken en we krijgen nooit iets zomaar. Er wordt altijd een tegenprestatie verwacht. Goede bezoekersaantallen zijn leuk, maar moeten we zien te behouden. We moeten iedere dag nieuwe content bedenken, origineel zijn, onze websites bijhouden, mooie foto’s maken en nog 1001 andere dingen. Mensen onderschatten nog steeds hoeveel werk dat is en hoeveel druk dat soms met zich meebrengt. Maar we doen ons best, ook als we hetzelfde onderwerp hebben.
Veel samenwerkingen op Mamablogger, zo ga ik ermee om
Het is momenteel erg druk met samenwerkingen op Mamablogger, dat is jullie misschien niet ontgaan. Die samenwerkingen zijn nodig. Niet alleen als inkomen, maar het zorgt ook voor meer zichtbaarheid en nieuwe content voor jullie. En laten we eerlijk zijn, zichtbaarheid is bestaansrecht. Bij een aanvraag vraag ik mij altijd af of het past bij mij en mijn doelgroep. Is het antwoord op één van de twee al “nee”, dan gaat de samenwerking bij voorbaat al niet door. Past het wel, dan gaan we onderhandelen. Daarnaast moet ik een samenwerking persoonlijk in kunnen steken, lukt dat niet, dan wordt het teveel reclame en doe ik het ook niet. Ik wil er echt raakvlakken mee hebben en erover kunnen schrijven.
Als een samenwerking is geschreven en deze wordt ingepland, dan zorg ik ervoor dat er rond hetzelfde tijdstip nog een persoonlijke blog online komt. Dat is voor jullie fijner, maar ook voor de opdrachtgever. Als je namelijk samenwerkt met een blogger die alleen nog maar commerciële berichten plaatst, doet dat ook geen goed voor het bereik van de samenwerking. De opdrachtgever investeert dan in een blogger die haar lezers niet serieus neemt. Dat gevoel wil ik altijd zien te voorkomen. Voor mij betekent een samenwerking dus twee keer zoveel werk; ik schrijf niet één maar twee artikelen voor een dag, maak dus ook twee keer foto’s of zorg voor extra beeldmateriaal en deel twee keer handmatig een artikel op social media.
Ik hoop echt dat ik dat nu heb kunnen verduidelijken.
Een samenwerking herken je overigens aan de volgende afbeelding onderaan een artikel;
Hoe kom ik aan opdrachten?
Ik word wekelijks benaderd door leuke bedrijven voor een samenwerking, maar ik moet er zelf ook achteraan. Ik pitch dus heel regelmatig op nieuwe opdrachten in de hoop dat ik geselecteerd word. In zo’n 80% van de gevallen is dat gelukkig ook zo. Soms duurt het twee maanden voordat je wat hoort, maar dat is ook goed voor de verdeling van het aantal samenwerkingen. Wat in het vat zit, verzuurt niet denk ik dan maar.
Eigenlijk verdien ik met deze blogs het merendeel van mijn geld. Ik plaats af en toe affiliate linkjes bij een artikel, maar dat levert een paar tientjes in de maand op. Als ik dat al haal, want ik doe dat zelden. Verder plaats ik zo min mogelijk advertenties op mijn blog in de vorm van banners. Ik vind dat zonde van mijn lay-out en het irriteert mij bij anderen ook vaak, zeker wanneer ik iets op mobiel lees.
Verder ben ik altijd bezig met het maken en bedenken van content. Ik hoop echt heel erg dat ik het één en ander heb kunnen verduidelijken wat betreft gesponsorde content op Mamablogger. Check de afbeelding onderaan om er zeker van te zijn en lang niet alles wat ik over winkels schrijf is gesponsord. Ik ben vaak heel enthousiast, koop het dan zelf of maak de foto’s meteen in de winkel en ga dan aan de slag.
Mochten jullie nog vragen hebben hierover, stel ze dan gerust in de comments hieronder.