Toen ik als activiteitenbegeleider was aangenomen bij Marketing & Communicatie kreeg ik voor mijn eerste werkdag al wat mailtjes van mijn toenmalige manager. Ik weet nog als de dag van gisteren dat ik op een gegeven moment een mail kreeg met de vraag ernaar te kijken en “erop te schieten”. Ik moest het twee keer lezen, want deze termen kende ik nog niet haha. Inmiddels zijn we bijna negen jaar verder en stuur ik ook dat soort mailtjes. Welke kantoortermen we nog meer gebruiken lees je hieronder.
1. Sparren
Dit is er zo eentje die iedereen kent en ook iedereen wel een keer heeft gezegd. “Zullen we binnenkort een afspraak inschieten om even te sparen over….” is echt geen gekke zin als je op kantoor werkt.
2. Inschieten
En in die zin hierboven staat meteen de tweede kantoorterm: inschieten. Als je wat moet bespreken met een collega bijvoorbeeld: “Joh, ik schiet wel even wat in”. Volgens mij zeg ik dit bijna wekelijks.
3. Of juist erop schieten
En deze uit de intro kan natuurlijk ook niet ontbreken. We schieten wat af op kantoor haha. Waar ik toen in eerste instantie geen flauw idee had waar ze het over had, zeg ik het nu ook regelmatig per mail. “Hierbij de teksten over ……, schiet er maar op, ik hoor wel wat je ervan vindt.”
4. Over de schutting gooien
En dan heb je altijd wel één of meerdere collega’s die van alles “over de schutting gooien”. Dat betekent dat jij uiteindelijk die ene klus op mag pakken. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik ook weleens wat doorstuur naar onze stagiair. Dat voelt weleens alsof ik ook dingen over de schutting gooi.
5. Containerbegrip
Een containerbegrip is een begrip dat zoveel kan betekenen, dat het daardoor juist niets meer betekent. Dat willen juist in de communicatie voorkomen. Daarom komt dit woord nog weleens langs.
6. “Dat parkeren we tot… “
Een project dat even on hold staat (ook zo’n kantoorterm haha), een idee dat even moet wachten omdat het nu te druk is of wat dan ook. Dat parkeren we dan tot een later moment.
7. Alle neuzen dezelfde kant op
En als we dan een goed idee hebben of werken aan een project, dan willen we graag dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Dat we het met elkaar eens zijn, we draagvlak creëren (ook weer zo één) en zo het project tot een goed einde brengen.
8. Aanhaken
Voor je een project af kan ronden is het van belang dat je op tijde de juiste mensen of afdelingen aanhaakt. Ik zeg dit ook vaak in een overleg met collega’s van een andere afdeling wanneer ze bezig zijn met een project en erover gecommuniceerd moet worden “haak me maar op tijd aan, dan zorg ik voor een communicatieplan” bijvoorbeeld.
9. Afstemmen
Van alle kantoortermen is ‘afstemmen’ ook een veelgehoorde. “Dat moeten we nog even afstemmen”, “zullen we dat dan afstemmen tijdens het overleg op….” etc. Dit is er in ieder geval één die ik wekelijks gebruik.
10. Dat moet ik nog even aan hem/haar teruggeven/terugkoppelen
Dit is de enige van alle kantoortermen die in mijn agenda staat. Iedere vrijdagmiddag verstuur ik mailtjes aan collega’s die nog een terugkoppeling moeten krijgen van mij. Het gaat dan niet om hele belangrijke dingen, maar je kunt het meer zien als updates zodat ze wel op de hoogte blijven. Of, zoals we dat zo mooi kunnen zeggen; zodat ze wel aangehaakt blijven.
Werk jij ook op kantoor? Welke van deze kantoortermen gebruik jij vaak? Klets mee in de comments hieronder of op de socials van Mamablogger.
Ik werk ook op kantoor en hoewel ik zelf niet veel van deze termen gebruik zijn ‘afstemmen’, ‘schiet maar in mijn agenda’ en ‘ terugkoppeling geven of krijgen’ wel zeker bekend. Bij mijn vorige werk zei mijn collega wel eens ‘borgen’ als we iets in de gaten moesten houden ,(een termijn of afspraak ofzo) dat vond en vind ik een raar woord.