Home + 10 tips om thuis te werken met kinderen

10 tips om thuis te werken met kinderen

Jeetje, wat is de situatie waar we met zijn allen in zitten toch onwerkelijk. We hebben nog nooit eerder een foto kunnen maken van een persconferentie op tv met onderin de tekstbalk de tekst “alle scholen gaan sluiten”. Het is een gekke gewaarwording. We doen het echter met een goede reden; we willen het Coronavirus niet verder verspreiden en zo snel mogelijk het normale leven weer hervatten in goede gezondheid voor iedereen. Er zijn ergere dingen dan dit, maar dat betekent niet dat het gek is en we even moeten schakelen. Dat geldt ook voor het thuis werken. Misschien doe je dat regelmatig zonder kinderen, maar met kinderen wordt het een stuk lastiger. Ik werk iedere week zes uur thuis voor mijn werk met de jongens thuis en dit zijn mijn tips om thuis te werken in deze gekke tijden.

1. Maak een duidelijke planning en stel prioriteiten. Wat moet écht gedaan worden?

Het is een gekke tijd en met kinderen om je heen krijg je nu eenmaal minder gedaan dan wanneer je op kantoor zit. Maak daarom een realistische planning en stel prioriteiten. Wat moet écht gedaan worden en wat kan eventueel wachten. Begin met deze prio’s en werk die als eerste af. ’s Morgens vinden kinderen het vaak oké dat je aan het werk gaat. Dan vermaken ze zichzelf  namelijk nog 😉

2. Laat je oudere kind(eren) “meewerken”

Ik vraag Milan weleens om mij te helpen met mijn werk. Dan lees ik nog iets na en vraag ik hem of hij wil controleren of alle linkjes goed staan etc. Vind hij superleuk en daarna gaat hij weer zelfstandig verder. Hij voelt zich betrokken en begrijpt daarna beter dat ik weer even door moet. Hij vraagt dan regelmatig of ‘ie even moet helpen. Zo blijft het leuk voor ons allebei en vind je kind het ook leuk om thuis te werken.

Met Floris ligt dat iets anders, maar dat los ik anders op: tussendoor lees ik even een boekje voor, laat ik hem helpen met een klein klusje, geef ik hem wat lekkers, gaan we even liedjes zingen etc. Dat kost inderdaad tijd en is niet altijd even praktisch, maar jonge kinderen begrijpen niet dat je moet werken en willen wel jouw aandacht. Het is dus even schipperen.

3. Schermpjes mogen nu wel

Anders word je echt gillend gek deze weken 😂 We nemen het even niet zo nauw met schermtijden nu. Laten we het er maar op houden dat we het onszelf nu zo gemakkelijk mogelijk maken 😉 Voel je hier vooral niet schuldig over, want het is nu even niet anders. Het wordt vanzelf weer normaal.

4. Schuif wat in de werktijden

Begin vroeg, werk ’s avonds nog even etc. Door wat te schuiven in je werktijden heb je tussendoor wat meer tijd voor de kinderen en is het daarna weer gemakkelijker aan het werk te gaan. Tussendoor even naar buiten is nu helemaal geen slecht idee 😉 Ik noemde het bij punt 2 al; het tussendoor aandacht geven aan je kind(eren). Omdat je daar wat tijd mee verliest kun je ervoor kiezen dat later in te halen. Overleg in ieder geval met je werkgever of je wat kunt schuiven in de tijden. Misschien moet je tijdens kantooruren telefonisch bereikbaar zijn, dan kan ik mij voorstellen dat het lastiger is om te schuiven, maar misschien valt daar wel een oplossing voor te bedenken.

5. Werk met een leuke planner, stickers etc. Dan is afstrepen opeens een stuk leuker

Om het jezelf wat leuker te maken; werk met een goede en leuker planner, plak er wat stickers in en afstrepen is opeens een stuk leuker. Het slaat misschien nergens op, maar voor mij werkt het wel. Je maakt het afstrepen leuker en dat motiveert.

6. Laat je kinderen meehelpen in het huishouden en beloon ze daarvoor

Ik werkte laatst thuis en het was mega druk. Ik heb toen Milan gevraagd om te helpen. Hij maakte een klein pannetje soep en ik heb hem daar een extra zakcentje voor gegeven. Hij wordt dit jaar 10 dus dat kan wel. Ik hield hem natuurlijk wel goed in de gaten en deed zelf het gas aan. Hij deed alle ingrediënten erin en roerde totdat de soep klaar was. Hij trots, leerde wat bij en ik was blij met de extra handjes. Dat soort dingen kun je ook doen met het opmaken van de bedden, even stofzuigen etc.

7. Maak een duidelijke planning zodat iedereen weet wanneer je aan het werk bent

We zien ze nu overal; planningen. Veel ouders maken nu een dagplanning. Van 9.00 tot 10.00 uur school, daarna wat lekkers, even buiten spelen etc. Zo’n planning is een heel goed idee, maar jullie moeten je er wel aan houden. Neem daarom je werkplanning erin mee, dan moet je je er wel aan houden. Maak een planning voor het hele gezin en neem je werkuren erin mee. Dan weet iedereen waar die aan toe is. Structuur valt nu weg voor kinderen dus een planning is heel belangrijk.

8. Voor ouders met kleinere kinderen; bespreek met je werk dat je simpelweg wat minder productief bent

Ik noemde het net al; met kleine(re) kinderen ben je gewoon minder productief omdat zij meer aandacht en verzorging nodig hebben. Bespreek dit met je werkgever. Als je op dit moment geen vitaal beroep hebt, kom je niet in aanmerking voor school en/of kinderopvang. Dat is logisch, maar dat betekent wel dat jij je kleintjes om je heen hebt als je thuis moet werken. Misschien kunnen jullie afstemmen dat je tijdelijk wat minder gaat werken. Hoe dan ook, door met elkaar in gesprek te blijven, blijft het contact goed en weet je werkgever dat je er in ieder geval alles aan doet om goed te blijven functioneren.

9. Verdeel de taken met je collega’s

We hebben al snel de neiging om alles naar ons toe te trekken. Als het goed is vind je je werk namelijk leuk en dan pak je alles graag aan. Dat is nu niet haalbaar. Verdeel de prio’s met je collega’s en bespreek wie wat nu oppakt. Je kunt niet alles in je eentje doen en al helemaal niet vanuit huis. Thuis kun je minder snel schakelen, heb je misschien een laptop terwijl je op kantoor twee schermen hebt (zoals ik en dan werkt een laptop toch minder fijn) en dus is je “uitrusting” beperkt. Dat werkt minder fijn en lekker. Dan kun je je beter focussen op één of twee taken dan op 10.

10. Accepteren dat het zo is en je minder doet. Maak het bespreekbaar en wees eerlijk. Iedereen doet wat ‘ie kan.

Last, but not least: accepteer dat het zo is. Je bent gewoon wat minder productief en hoewel dat niet zo lekker voelt, is het wel zo en dat moeten we accepteren. We roeien met de riemen die we hebben en doen met zijn allen wat we kunnen om alles draaiende te houden. Verdeel de taken met elkaar, wees eerlijk en heb begrip voor elkaars situatie. We doen ons best.

Wees een beetje lief voor jezelf, laat de teugels wat vieren en dan komen we de komende periode wel door. Let op jezelf en op elkaar!

Heb jij nog tips om thuis te werken met kinderen? Deel ze dan in de comments hieronder.

 

Volg:
Marisca Kenter

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca Kenter. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Schrijven is mijn grote passie en niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met DIY’s, reviews, kidsfashion etc. Kortom, op Mamablogger vind je alles wat hippe moeders bezig houdt!

Find me on: Web | Twitter | Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 Comment

  1. Sandra
    17 maart 2020 / 08:01

    Ik wilde dat ik thuis kon werken.. mag zo “heerlijk” weer de bacillen te gemoed. Want de thuiswerker/thuisblijvers is ook aan het inslaan in de bouwmarkt