Gisteren kwam het bericht naar buiten dat één op de drie webshops geen winst maakt. Dat is voor mij geen verrassing, maar als je dat zo zwart op wit ziet staan, komen die cijfers best even hard binnen. Nu is het zo dat er mensen zijn die echt een webshop beginnen omdat ze dan met hun hobby bezig zijn. Winst is voor hen misschien minder belangrijk, maar laten we wel wezen, je begint er niet voor niets één. Je wilt er uiteindelijk toch keiharde euro’s mee verdienen. Misschien wil je er niet perse rijk van worden (liefst wel natuurlijk ;-)), maar het zou al fijn zijn als je je kosten terug verdient en nog een beetje meer eraan overhoudt.
Laten we het verder eens positief bekijken in plaats van alleen de horror verhalen aan te horen. Het is niet gemakkelijk nee, maar dat wil niet zeggen dat het hebben van een webshop niet leuk is. Daarnaast leer je er ook gewoon heel veel van. En dat is precies wat ik vandaag wil vertellen. Wat heb ik nu geleerd van het hebben van een webshop als ik kijk naar mijn eigen shop.
- Geduld, je moet geduld hebben. De klanten komen niet vanzelf, dat moet groeien. Daarnaast heb ik geleerd dat wanneer je iemand mailt (bijvoorbeeld een leverancier) ze dus niet altijd vijf minuten later (of dezelfde dag nog) terugmailen. In het begin vond ik dat heel vervelend. Ik had een vraag en wil de dat nú opgelost hebben. Zo werkt het niet weet ik nu.
- Kennis van social media, ik heb veel cursussen gevolgd en heb mezelf een hoop aangeleerd. Ik kwam toen tot het besef dat ik de kracht van social media zo ontzettend gaaf vond, dat ik daar eigenlijk ook iets mee wilde. Dit heeft wel geresulteerd in een nieuwe baan als medewerker digitale communicatie. Zo zie je maar hoe het kan lopen 😉
- Boekhouding, deze doe ik (vooralsnog) zelf en juist door er zelf eens goed voor te gaan zitten kan ik dat ook zelf. Het is fijn om gewoon dit inzicht te hebben.
- Webshop optimalisatie is een must! Ook hier heb ik een training voor gevolgd. Een webshop is een bedrijf en als je wilt groeien moet je constant in beweging zijn en constant werken aan de verbeterpunten. Dat is juist erg leuk omdat je, als je het goed doet, meteen resultaat ziet door een stijgende verkoop. En daar doe je het tenslotte voor!
- Klantcontact, natuurlijk zijn retouren en/of klachten niet leuk, maar vaak kan je een klacht ook oplossen. En juist door die service heb je vaak wel een terugkerende klant. Dat is dan weer goede reclame en kan leiden tot meer nieuwe klanten. Op die manier zet je iets negatiefs om in iets positiefs. Dat is echt iets wat ik heb moeten leren, want dit zijn toch wel de mindere dingen aan een webshop. En die voldoening die je achteraf hebt is het wel waard!
- Geld, een webshop kost geld, meer dan dat ik in eerste instantie gedacht had 😉 Want vergeet eventuele keurmerken, grafische aanpassingen aan je webshop, cursussen etc. ook niet.
- Ontwikkeling, Last but not least, je bent altijd in ontwikkeling, je ontwikkelt jezelf wat betreft inkoop, op alle bovenstaande gebieden, je kijkt kritischer naar je eigen werk, je ontmoet interessante mensen, leert goed te kijken naar de concurrentie etc. Je hebt gewoon een bedrijf, daar werk je hard voor en daar mag je trots op zijn!
Dus als het even tegenzit, je schrikt van de cijfers en je denkt dat je het allemaal voor niets doet, bijt dan even door die zure appel heen en besef dat het je ook zoveel winst oplevert. Winst die niet in geld is uit te drukken…