Home + Staycation avonturen: dit zijn de gezinsuitjes van onze zomervakantie

Staycation avonturen: dit zijn de gezinsuitjes van onze zomervakantie

Hoewel we dit jaar niet op vakantie gingen, hebben we heel wat staycation avonturen beleefd. We zijn ontzettend veel dagjes weg geweest deze zomervakantie en wat hebben we het leuk gehad! Nieuwe plekken ontdekt en vooral heel veel mooie herinneringen gemaakt. Je hebt misschien al het één en ander voorbij zien komen op Instagram, en ik kon niet overal een apart verslag van schrijven op Mamablogger. Daarom heb ik een overzicht gemaakt van alle uitjes die we deze zomervakantie hebben gedaan. Lekker veel inspiratie voor de komende weekenden en de herfstvakantie 😉

1. Reptielenhuis De Aarde in Breda

We begonnen de zomervakantie van de jongens bij Reptielenhuis De Aarde in Breda. Pat had dit online gevonden en we waren wel benieuwd. Hop, in de auto en naar Breda! Het reptielenhuis is lekker kleinschalig en daardoor kun je de dieren goed zien. Er lopen veel medewerkers rond aan wie je van alles kan vragen en je krijgt de mogelijkheid een aantal dieren vast te houden waaronder een koningspython en een wandelende tak. Hierna reden we door naar Brasschaat in België waar we Perron Noord hebben ontdekt. Het verslag van deze dag vind je via de link hieronder.

2. Eetcafé Zout in ‘s-Gravenzande

Eetcafé Zout in ‘s-Gravenzande is het zomervakantie uitje bij uitstek, maar kan eigenlijk op iedere zonnige dag. En is het weer een keer wat minder, dan kun je er alsnog heerlijk eten en spelen. Een grote speeltuin, een nieuwe waterspeeltuin, een knutselclub en vooral een fijne plek om lekker te eten. En ben je klaar, dan wandel je zo het strand op. Wat wil je nog meer?

3. Kasteel Cannenburch in Vaassen

Ik herinnerde mij opeens dat ik als kind met mijn ouders bij een kasteel in Vaassen ben geweest. Dit bleek kasteel Cannenburch te zijn en dit keer ging ik er met mijn gezin heen. Een prachtig kasteel dat markante bewoners heeft gehad gedurende de jaren. Je ziet het interieur met de tijd veranderen en super enthousiaste vrijwilligers vertellen de mooiste verhalen. Wij vonden dit een van de leukste kastelen die we ooit hebben bezocht. Floris deed een speurtocht en zo leerden wij ook weer van alles. Ik hou van dit soort uitjes. Hierna reden we door naar ons favo hotel de Cantharel in Apeldoorn waar we op het terras genoten van een bittergarnituur. Topdag! 😉

4. Toverland in Sevenum

Ook over Toverland heb ik een uitgebreid verslag geschreven. Dit was het eerste uitje toen Pat en ik ook vakantie hadden en het was prachtig weer. De wachttijden vielen mee en we hebben daardoor veel leuks kunnen doen. Toverland is een ontzettend mooi opgezet en schoon attractiepark met een groot indoor gedeelte. Ideaal wanneer het niet zulk lekker weer is. Je leest er alles over in ons verslag via de link hieronder.

5. Museum van de Twintigste Eeuw

Het Museum van de Twintigste Eeuw was voor ons echt een verrassing. De jongens wilden er graag heen vanwege de tentoonstelling ’90 jaar LEGO’, maar er is nog zoveel meer te zien. Het museum bevindt zich in Hoorn, in een oude gevangenis. ‘Pistolen Paultje’ heeft hier bijvoorbeeld nog in de gevangenis gezeten. Een heel groot en indrukwekkend pand dus, maar je hebt geen idee wat er binnen te zien en te doen is. We hebben een reis door de tijd gemaakt. Woonkamers vanaf de jaren ’20 tot de jaren ’80 en ’90 met zoveel herkenbare spullen. Dingen die onze opa’s en oma’s hadden, maar ook dingen die wij zelf vroeger hadden. Van speelgoed door de jaren heen (ook zo herkenbaar, want alle trends komen voorbij) tot geld, mobieltjes, computers en zelfs oude winkeltjes. Floris deed weer een speurtocht (werkt altijd goed, haha) en we hebben onze ogen uitgekeken. We hebben hier heel wat uren rondgebracht met heel veel plezier. Dikke aanrader!

• Tip: ben je lid van de ANWB, dan kun je de tickets met een flinke korting kopen.

6. All-in dagje weg Peston Palace

Ook over Preston Palace heb ik al veel gezegd en laten zien. Hier en op Instagram waar meer dan 500 mensen meededen met mijn winactie. Snap ik helemaal, want dit was een heel leuk dagje uit. We hebben echt genoten. Dit is overigens ook een ideaal uitje wanneer het weer slechter is. Alles is namelijk binnen en je sluit je even helemaal af van de buitenwereld. Quality time met het gezin is dan alles dat telt.

7. Vliegen bij Aviodrome

Deze zomer spraken we ook met vrienden af en dit keer gingen we naar luchtvaartmuseum Aviodrome. We waren er rond openingstijd en gingen als één van de laatsten na sluitingstijd weg. Het is een prachtig museum, maar hoogtepunt was toch wel het vliegtochtje boven Aviodrome. Floris mocht de co-piloot zijn en hij vond het zo onwijs gaaf! Als je de mogelijkheid hebt dit te doen, kan ik het aanraden. We hebben er een heerlijke en gezellige dag gehad.

8. Naar de bioscoop: Binnenstebuiten 2

Voor de zomervakantie heb ik bij het Kruidvat bioscoopvouchers gekocht. Die koop ik de volgende keer weer, want dit scheelde gewoon €30,- op de normale toegangsprijs. Dat scheelt! We gingen naar Binnenstebuiten 2 en dit deel gaat over het puberbrein. Heel herkenbaar voor ons als ouders, maar het is vooral een ontzettend leuke film. Wat heel knap is, is dat deze film verschillende doelgroepen weet te boeien. Zowel Floris van 6, als Milan en ons. Wij snappen wel dat de film het zo goed doet, het is gewoon weer heel knap gedaan.

9. Plopsaland De Panne + hotelovernachting Hotel Royal

We waren door Plopasaland De Panne uitgenodigd om deze zomervakantie een bezoek te brengen. We waren er nog niet eerder geweest en hadden niet zo’n goed beeld van wat we konden verwachten. Maar wat een prachtig park is dat zeg! Het park is opgedeeld in verschillende thema’s en heeft voor iedere leeftijd leuke attracties. Ook bezochten we de show van Samson & Marie, ging Floris met zo’n beetje iedere Studio 100 figuur op de foto en aan het einde van de dag bezochten we de musical Sneeuwwitje in het Plopsatheater op het park. Ik moet eerlijk zeggen dat we Plopsaland op dit moment leuker vinden dan de Efteling.

Omdat het voor ons drie uur rijden is, besloten we een hotel te boeken. Het Plopsahotel is alleen te boeken in combinatie met tickets voor het park en die hadden we al. Daarom hebben we een hotel geboekt op zo’n vier minuten rijden met de auto vanaf Plopsaland. We sliepen in Hotel Royal waar we ook een parkeerplaats huurden. Wel zo makkelijk en veilig. De kamer was ruim en schoon en het ontbijt was echt fantastisch. Als je het hotel uit loopt en de hoek om gaat, loop je zo naar de zee en in de straat zijn nog een aantal fantastische bakkers. We hebben twee heerlijke dagen gehad in België!

10. Stadiontour De Kuip

Nu ook Floris de juiste leeftijd hiervoor heeft, wilden we de stadiontour in De Kuip doen. We deden de kidstour die ongeveer 1,5 uur duurde en wat was het leuk. We waren met een leuke groep en degen die ons rondleidde vertelde vol enthousiasme. We hebben veel dingen gehoord die we nog niet wisten en kwamen op plekken als de kleedkamers, de businesslounge, de spelerstunnel en de jongens zaten achter de tafel waar alle contracten worden getekend. Ben je een Feyenoordfan of heb je kinderen die dat zijn, dan is deze tour echt heel leuk.

11. Boodschappen doen in Duitsland

Ongeveer twee keer per jaar rijden we naar Duitsland om daar boodschappen te gaan doen. Net als de vorige keer gingen we weer naar Kleve en dit keer gingen mijn zus en zwager ook mee. De vorige keer gingen we naar een kleine DM, dit keer een hele grote en dat was toch fijner shoppen. Zeker wanneer het druk is. Daarna reden we door naar supermarkt Kaufland. We hebben weer volop voorraad ingeslagen en kunnen voorlopig weer vooruit. We maken er echt een uitje van, eten er wat lekkers en rijden vervolgens op het gemak terug naar huis.

Kleine uitjes zomervakantie

Ook hebben we nog heel wat leuke, kleine uitjes ondernomen:

• Foto 1: open dag Feyenoord!
  • Foto 2: op de foto met de Johan Cruijff schaal bij de Feyenoord fanshop. Die prijs is vast binnen!
  • Foto 3: lunchen bij tuincentrum Van Der Spek in Zevenhuizen. Aanrader als het gaat om goedkope(re) planten, dierenvoeding, tuinmeubelen, maar ook fruit, kaas en andere boodschappen. Je kan hier lekker en relatief goedkoop lunchen terwijl de kinderen spelen. Onze jongste vindt het daar superleuk spelen, wij lekker aan een tafel en hij lekker spelen met ondertussen wat lekkers te eten.
  • Foto’s 4 en 5: we brachten een bezoek aan het Spaanse schip El Galeón dat drie dagen in Rotterdam lag. Indrukwekkend!
  • Foto 6: een dag aan het strand van Kijkduin.
  • Foto 7: een dagje naar Bosbad Vuursche, wat een mooi buitenzwembad midden in het bos!
  • Foto 8: lunchen bij Hollywood Event Center in Rotterdam. Als we in de buurt zijn, komen we hier graag.
  • Foto 9: twee uurtjes jumpen bij Jumpsquare in Gouda.
  • Foto 10: de Punselie koekjesfabriek in Gouda moet helaas sluiten en we konden nog één keer in de 152 jaar oude fabriek kijken.
  • Foto 11: wandelen en uitwaaien op het strand van Kijkduin. Wij vinden er altijd “schatten” zoals deze mini zee-egels die zijn aangespoeld.
  • Foto 12: lekker wandelen in de omgeving, al was dit de enige keer met zijn vieren 😉
  • Niet op de foto, maar nog wel gedaan: lekker dineren bij Loetje in Reeuwijk en ik heb nog even lekker geshopt met en voor de jongens.

We hebben echt een heerlijke zomervakantie gehad. Jullie ook hoop ik. Hieronder vind je de kosten van onze zomervakantie en kun je de kasboekjes teruglezen.

Vakantiekasboeken zomervakantie 2024

Tijdens onze vakantie hield ik een kasboek bij van alle drie de weken. Wat gaven we uit en waaraan? Dat lees je via de onderstaande linkjes!

liefs

Volg:
Marisca

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met budgettips, uittips, persoonlijke verhalen etc. Kortom, Mamablogger is het meest persoonlijke online magazine voor moeders.