Home + Stappenplan | Je huis verkopen, zo werkt dat!

Stappenplan | Je huis verkopen, zo werkt dat!

Er is online heel veel informatie te vinden over het kopen van je eerste huis. Er zijn heel veel tips en trics te vinden die je heel goed op weg helpen en dat is natuurlijk ontzettend handig. Maar toen wij ons appartement wilden verkopen en ik Googelde wat er allemaal bij komt kijken wanneer je je huis wilt verkopen, vond ik eigenlijk heel weinig informatie. Zelfs op websites van makelaars kon ik er nauwelijks informatie over vinden. Ik zocht een stappenplan, maar kon het zelf niet vinden en dat verbaasde mij enorm. Op dat moment nam ik mij voor om zelf zo’n stappenplan te maken als ons appartement verkocht zou zijn. Voor alles is namelijk een eerste keer, ook voor het verkopen van een huis en ook dan komt er nog behoorlijk wat op je af kan ik je vertellen.

Stap 1 | De knoop is doorgehakt, je gaat je huis verkopen

Oké, de knoop is doorgehakt; je gaat je huis verkopen. De woningmarkt is behoorlijk overspannen, maar dan nog is het heel erg spannend. Dat vonden wij ook. Je hoort namelijk het ene na het andere verhaal over huizen waarbij bizar is overgeboden, maar is jouw huis net zo’n succesverhaal? Je weet het simpelweg niet en het is die onzekerheid die het heftig maakt. Zeker wanneer je net een ander huis hebt gekocht bijvoorbeeld. Je wilt immers niet met dubbele lasten zitten. Het is dus zaak om zo snel mogelijk een ‘Te Koop’ bord in je tuin te zetten en zichtbaar te zijn op Funda, maar zo ver is het nog niet.

Stap 2 | De keuze van een makelaar en de vraagprijs bepalen

De juiste makelaar kiezen

Nadat we hadden besloten dat we het appartement gingen verkopen namen we contact op met de makelaar. In ons geval was het dus al duidelijk met welke makelaar we in zee zouden gaan. Dit was dezelfde makelaar die ons al die jaren hadden begeleid met de verhuur. Zij kenden het huis, kenden ons goed en wij kenden hen en wisten dat er heel erg veel kennis van de markt in huis was. Grote kans dat jij/jullie nog geen contacten hebben met een makelaar. Nodig daarom een paar makelaars uit en laat hen aangeven wat volgens hen een reële vraagprijs is. Dat kan namelijk behoorlijk verschillen. Kijk niet naar de makelaar die het de hoogte vraagprijs noemt, maar kijk naar de makelaar die het meest reëel is en waarbij je je zelf prettig voelt. Als jij je er prettig bij voelt is de kans groter dat de eventuele kijkers datzelfde gevoel hebben.

Verder kun je nog de volgende dingen doen om een goede makelaar te kiezen:

  • Bekijk hun websites; zijn die overzichtelijk, welke woningen hebben zij in hun portefeuille en hoeveel woningen hebben zij de afgelopen periode verkocht?
  • Vraag eens rond in je omgeving. Dit zijn vaak de eerlijkste reviews.
  • Wist je dat huizenverkopers ook een review achter kunnen laten over hun makelaar? Deze reviews worden gepubliceerd op Funda en zijn heel waardevol. Check deze dus goed! Onze makelaar scoort voor zowel de aankoop als verkoop een 9,2. Dat geeft toch vertrouwen.
  • Kijk eens in de etalages en loop eens binnen. Hoe is de woningpresentatie en hoe word je ontvangen? Ook dat is vaak een goede indicatie.
  • Hoe zien de foto’s eruit bij de verschillende makelaars? Goede foto’s zijn ontzettend belangrijk en kunnen het verschil maken voor het aantal bezichtigingen.

Tip: vraag van tevoren goed wat de courtage is van de makelaar. De makelaar verkoopt je huis immers niet voor niets. Ook hier kan een verschil in zitten.

De vraagprijs bepalen

Goed, de makelaar is gekozen en dan komt het moment van het bepalen van de vraagprijs. We maakten een afspraak en gingen samen door het appartement. Zelf was ik er ook al heel lang niet meer geweest en ik vond het oprecht spannend. Ik hoopte dat er op zijn minst een vraagprijs uit zou komen waarmee we quitte konden spelen. Onze makelaar was ook reëel, want er was al 11 jaar niets meer aan het appartement gedaan behalve het noodzakelijke. Gelukkig lag de vraagprijs boven ons hypotheekbedrag. Alles daarboven zou dus winst zijn. Weet wat je minimaal moet krijgen om je hypotheek af te kunnen lossen.

Let op: naast de kosten voor de makelaar zijn er nog meer kosten waar je rekening mee moet houden. Een aantal van deze kosten komt voor jouw rekening. Denk aan de royementskosten (kosten van de doorhaling van de hypotheekinschrijving) van het Kadaster, kantoorkosten en overboekingskosten. Andere kosten, zoals de kosten van een hypotheekakte, komen voor rekening van de koper.

Stap 3 | Foto’s maken

Je hebt een makelaar en jullie zijn het eens over de vraagprijs. Dan is het tijd om foto’s te maken! De foto’s worden op redelijk korte termijn gemaakt. Het is fijn als het goed weer is als ze worden gemaakt, maar helaas heb je daar geen invloed op. Check de foto’s in ieder geval voor ze online gaan.

Stap 4 | Het huis in de verkoop, zorg dat je administratie op orde is

Nu begint het verzamelen van het papierwerk. Wij kregen een online een account op Move waar veel makelaars mee werken. Op Move zie je de presentatie van je huis en vind je een tijdlijn met belangrijke data zoals het tekenen van de koopovereenkomst, de datum van de waarborgsom, de datum van de ontbindende factoren, en de datum waarop jullie naar de notaris gaan. Handig, maar op Move kun je ook alle documenten aanleveren die de makelaar nodig heeft. Denk hierbij aan een energielabel (verplicht, maar is online eenvoudig te regelen), legitimatiebewijs of bewijzen, de eigendomsakte, stukken van de VvE, een lijst van zaken etc. Zorg dat je al deze papieren tijdig opzoekt, dat scheelt later veel werk.

Stap 5 | Je huis gaat online, iedere dag kijken naar de Funda statistieken

Alles is aangeleverd, de foto’s zijn klaar en de presentatie is klaar. Dan kan jullie huis op Funda! Zodra jullie huis op Funda gaat krijg je de mogelijkheid om je Funda statistieken in te zien. En geloof me, dat doe je vervolgens dagelijks. Je houdt alles echt nauwlettend in de gaten. Ik checkte zelfs de statistieken van de website van de makelaar (die kon ik zien via Move) en was er heel erg mee bezig.

Stap 6 | Je woning overal delen voor een groot bereik

Zodra je huis op Funda staat wil je natuurlijk een zo groot mogelijk bereik creëeren voor jouw huis. Zelfs in deze woningmarkt. Veel geïnteresseerden kunnen immers goed zijn voor de uiteindelijke verkoopprijs. Een schot voor open doel; deel je woning op Facebook en al je andere social media kanalen (ook Twitter met een #jouwwoonplaats) en vraag iedereen jullie woning te delen. Maar je kunt nog meer doen.

Wist je bijvoorbeeld dat er speciale Facebookgroepen zijn waar je te koop staande woningen kunt delen? Dat vergroot je bereik enorm! Heeft jouw stad een Indebuurt platform (onderdeel van het AD, bekijk voor een voorbeeld eens naar Indebuurt Gouda op social media)? Die hebben ook een groot bereik, kijk of je je woning daar kunt delen. Dat kan ook op andere Facebookgroepen over jouw woonplaats. Trek de stoute schoenen aan en deel het gewoon. Je weet nooit hoe het kan lopen.

Stap 7 | Bezichtigingen

Nu is het wachten op bezichtigingen. De makelaar plant deze in en houdt jou op de hoogte van de vorderingen. Bij veel interesse worden tegenwoordig kijkdagen georganiseerd. Dan kunnen alle geïnteresseerden op één dag of dagdeel komen kijken. Logisch, want dat is ook gemakkelijker voor de makelaar. Een ander voordeel hiervan is dat de eventuele kopers weten dat er veel interesse is in het huis en zij snel een bod moeten doen als ze het huis willen hebben.

Stap 8 | Hoera, er wordt een bod gedaan!

En dan komt het moment waarop je al heel lang wachtte en hoopte; er wordt een bod gedaan! In deze tijd is de kans groot dat meteen de vraagprijs wordt geboden of er zelfs al overheen wordt geboden. Daar kan ik natuurlijk niet helemaal vanuit gaan, maar in het lage en middensegment gebeurt dat in ieder geval steeds vaker omdat dat aanbod kleiner is. Het is aan jou of je dat bod accepteert of dat je nog wacht op andere biedingen. Vraag in ieder geval goed door bij de makelaar. Weet hij/zij bijvoorbeeld of de bieder een bankgarantie nodig heeft of niet? Als de koper niet hoeft te wachten op een bankgarantie, kan dat de verkoop bespoedigen.

Wij hebben het eerste bod meteen geaccepteerd omdat het een goed bod was. Boven de vraagprijs en reëel. Er stonden echter nog een hoop kijkers gepland. Durfden we het aan deze af te zeggen? We hebben toen tegen de makelaar gezegd dat ze die mocht afzeggen mits de voorlopige koopovereenkomst diezelfde week nog getekend kon worden. Dat gaf ons meer zekerheid. Dit kon en toen pas durfden we de andere kijkers af te zeggen.

Een dag later werd er nog een iets hoger bod gedaan, maar die hebben we niet geaccepteerd. Dat voelde niet fair.

Stap 9 | Het tekenen van de voorlopige koopovereenkomst en drie dagen bedenktijd

Het moment is daar: jullie tekenen de voorlopige koopovereenkomst en dat doet de koper ook. Op dat moment heb je al meer zekerheid, maar je bent er nog niet. In de koopovereenkomst staan onder andere de ontbindende voorwaarden zoals het niet rond kunnen krijgen van de financiering. Zodra deze koopovereenkomst is getekend, heeft de koper ook nog eens drie dagen bedenktijd. Let op: een heel weekend telt mee als één dag.

Na die drie dagen is het wachten op het rondkrijgen van de financiering. In de voorlopige koopovereenkomst staat op welke datum de bankgarantie binnen moet zijn bij de notaris. De koper mag de notaris kiezen.

Stap 10 | De bankgarantie is binnen en bericht van de notaris

Zodra de bankgarantie is gestort krijg je een bericht van de notaris. Ook dit gebeurde bij ons in een online omgeving. Het storten van de bankgarantie kun je zien als een bevestiging dat de koper de hypotheek rond heeft. Dit was voor ons het moment dat we écht opgelucht adem konden halen.

Ondertussen heeft de notaris ook van jou gegevens nodig. Zo moesten wij kopieën van onze legitimatiebewijzen sturen en was er nog informatie nodig van de bank. De notaris neemt vervolgens zelf contact op met de bank om aan te geven dat de woning is verkocht en dat de hypotheek binnenkort afgelost zal worden. Zij melden dus jouw hypotheek af.

Stap 11 | De dag van de overdracht

En dan is het tijd voor de overdracht! Voordat je naar de notaris gaat, heeft de koper het recht om even in het lege huis te gaan kijken. Je wilt als koper na het het tekenen immers niet voor verrassingen komen te staan. Op dit moment wordt ook vaak de meterstand opgenomen.

Daarna gaan jullie naar de notaris en vindt de sleuteloverdracht plaats. Eindelijk!

Overwaarde

Als er sprake is van overwaarde zal de notaris dit na de overdracht aan je overmaken. Dit gebeurt twee werkdagen na de overdracht.

In veel gevallen heb je in de jaren dat je zelf in het huis woonde, steeds wat hypotheek afgelost. Bijvoorbeeld bij een (gedeeltelijke) spaarhypotheek. Om te weten hoe hoog dit bedrag is moet je een aflosnota opvragen bij de bank. Doe dit tijdig, want zo weet je precies om hoeveel geld het gaat. Dit is handig voor de financiering van een nieuw huis of voor andere plannen.

Ik hoop dat je wat aan dit stappenplan om je huis te verkopen hebt. Succes!

 

 

 

 

Volg:
Marisca

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met budgettips, uittips, persoonlijke verhalen etc. Kortom, Mamablogger is het meest persoonlijke online magazine voor moeders.

Find me on: Web | Twitter | Instagram | Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 Reacties

  1. Natalie
    15 januari 2020 / 11:33

    Slapeloze nachten had ik over de verkoop van mijn huis. Dat bleek achteraf ontzettend mee te vallen. De voorwaarden voor Funda vind ik nogal doortastend en ik heb me – ook op aanraden van een kennis – op de sociale media gestort. Ik kan dit heel erg aanbevelen. Ik bereikte er ook voor mijn gevoel de juiste koper mee, en nog eens tamelijk snel ook. Leve het internet!

  2. Vincent Rondwijk
    25 maart 2020 / 11:41

    Inderdaad verstandig om wat voorwerk te doen wanneer je je huis wil gaan verkopen. Bekijk de website en vraag een gesprek aan. Zo krijg je een beter beeld van wat het kantoor voor je kan betekenen. Zelf vond ik het ook fijn dat mijn makelaar in mijn omgeving zat, zodat het contact persoonlijk kon zijn.