Hoewel we vorig jaar al zijn begonnen met ontspullen, hebben we afgelopen kerstvakantie pas echt meters gemaakt. Inmiddels is alles uitgezocht en zijn we begonnen met het inpakken van de spullen die we voorlopig niet nodig hebben. Wat een rust geeft dat! Hoe we dat hebben gedaan lees je hieronder.
Vorig jaar al begonnen met ontspullen
Ik ben iemand die graag vooruit plant als dat kan en dus zijn we vorig jaar al begonnen met ontspullen toen Floris nieuwe meubels kreeg. Oud speelgoed de deur uit, kritisch kijken naar het beddengoed en te kleine kleding verkopen. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de kasten in de werkkamer. Mappen met papieren nagelopen, oude papieren weg en vooral de boel een beetje herorganiseren. Daar hou ik sowieso erg van, maar als je dan veel weggooit, ontstaat er ruimte om de dingen opnieuw in te delen. Zo kochten we deze handige opbergzakken bij de IKEA. De maanden erna hebben we geprobeerd zo min mogelijk nieuwe spullen te kopen.
En als ik nieuwe kleding kocht, bijvoorbeeld twee nieuwe broeken, dan gingen er ook twee uit de kast. Hierdoor werd ik ook een stuk kritischer op wat ik kocht.
Nog meer ontspullen en alvast verhuisdozen inpakken
Hoewel we sowieso niet echt van de prulletjes zijn en ik vrij makkelijk dingen wegdoe waar ik geen waarde aan hecht, hadden we alsnog veel spullen en moesten nu vooral de kasten en de schotten op zolder worden uitgezocht. Zo hadden we destijds bijvoorbeeld een nieuwe koffer gekocht, maar hadden we de oude koffer niet weggegooid. Ook zijn alle kerstspullen uitgezocht (en ingepakt) en heb ik helaas afscheid genomen van mijn verzameling notenkrakers. In het nieuwe huis hebben we minder opbergruimte en als ik eerlijk ben, geeft het mij ook rust dat niet alles mee hoeft. Gelukkig zijn de notenkrakers naar een verzamelaar gegaan en niet naar een handelaar.
Op onze zolder staat ook een hele fijne commode, deze heb ik als laatste uitgezocht. Alle zeven lades zijn inmiddels leeg en alleen de fotoboeken en bijzondere herinneringen, zoals mijn poëziealbum, blijven. Dit zit inmiddels in verhuisdozen en het streven is nu om wekelijks een doos in te pakken. Dat geeft straks zoveel rust!
De bewaarkist van de jongens
Beide jongens hebben een bewaarkist met daarin hun eerste pakjes, het geboortekaartje, verjaardagskaarten, rapporten, souvenirs, medailles etc. Nu was het de bedoeling dat alleen de echt bijzondere/leuke/waardevolle dingen bewaard zouden blijven, maar op een gegeven moment werd zo’n beetje alles erin gegooid. Bij die van Milan kon de deksel niet eens meer dicht. Hij kreeg daarom in de kerstvakantie de opdracht om er in ieder geval voor te zorgen dat de deksel weer dicht kon. Missie geslaagd! En toen de jongens gingen logeren, hebben we die van Floris uitgezocht. Alle certificaten bij certificaten, de vakantieprulletjes bij elkaar, zijn eerste pakje netjes in een zakje etc. Ik ga heel goed op die structuur, haha.
Inmiddels zijn alle ruimtes en kasten uitgezocht en hoeven we straks alleen nog maar in te pakken. Zoals ik al zei, wil ik vanaf half januari wekelijks een verhuisdoos inpakken en ik begin dan in mijn werkkamer. Tegen de tijd dat we verhuizen eindigen we in de kledingkasten en keuken.
Ook ga ik nu een begin maken aan de verhuisplanning in Excel om alles wat geregeld moet worden, op een rijtje te zetten. Alles wat in mij opkomt zet ik er vast in. Ik vind het een heerlijk gevoel en hoewel verhuizen echt geen hobby van ons is, helpt het ons enorm om het zo voor te bereiden.
En als je nog tips hebt voor een verhuizing naar nieuwbouw, dan hoor ik deze graag!
Ik ga ook heel goed op lijstjes en structuur. Ik ben zo’n 10 x verhuisd en door alles goed te organiseren en op tijd in te pakken, is dat altijd vlekkeloos verlopen. Na de verhuisdag begin ik altijd als een malle de verhuisdozen weer uit te pakken en na maximaal 2 dagen staat alles op z’n plek en is er geen verhuisdoos meer te bekennen. Bij onze laatste verhuizing hebben we gebruik gemaakt van een verhuisbedrijf. Als ik had geweten hoe fantastisch dat is, had ik nooit een verhuizing zelf gedaan. Dezelfde dag zitten al je kasten en bedden in elkaar, hangt je kleding in de kast, hangen alle gordijnen, lampen, kapstokken, schilderijen, planken, etc.
De beste wensen en gezondheid bovenal gewenst, Marisca!!
Tips voor het verhuizen naar nieuwbouw heb ik niet specifiek en als ik je artikel zo lees ben je al heel goed op weg door zo vroeg te beginnen en het zo gestructureerd aan te pakken! Vooral het uitzoekwerk aan de voorkant van memorabilia die daarna in een dichte doos apart gezet kan worden geeft veel rust, zo kan ik me voorstellen.. omdat het daarna ook direct opgeborgen of juist een mooi plekje kan krijgen want het is al door je handen geweest en je weet precies wat het inhoud! Zelf denk ik wel eens over verhuizen omdat ik vind dat we een beetje uit dit rijtjeshuis met z’n vijfen groeien, maar ja, daar moet je wel hetzelfde over denken en dat is hier niet het geval.. alhoewel ik natuurlijk mijn werk thuis doe en alle spullen veel ruimte in beslag nemen (kantoorbaan met alleen een laptop en hooguit een paar boeken als naslagwerk zoals mijn man zou zoveel handiger in dit opzicht zijn geweest)! Dus ik vul alleen ook een kamer met mijn atelierspullen, de grootste ook nog eens van het huis, dus ja, dat kan misschien ook wel wat minder.. maar als creatieveling die overal iets in ziet is het best lastig om ook daadwerkelijk afscheid van dingen te nemen die ik gebruik of nog denk te gaan gebruiken..
Bewonder in ieder geval je opruim- en organiseerwoede want dat zal de verhuizing alleen maar makkelijker maken!! Succes!