Home + Gastblog: “Struggelen in online schoenenbranche”

Gastblog: “Struggelen in online schoenenbranche”

In deze tweede gastblog lees je het verhaal van Sanne Noorman die de online schoenenboetiek Uppark runt. Afgelopen jaar kwam daar ook nog een overname bij,  namelijk van schoenenwebwinkel Fooshz. Wat ik van Sanne wilde weten was, waar loopt zij nu tegenaan met haar webwinkels? Sanne heeft daarover een heel openhartige post geschreven…

Struggelen in online schoenenbranche

“Ik mag het doen. Een gastblog schrijven. De eerste keer voor mij en dus best spannend. “Ik zou wel willen weten waar je tegenaan loopt bij het runnen van de webwinkel?” aldus Marisca. “Het lijkt voor de buitenwereld zo gemakkelijk. Mensen realiseren zich vaak niet dat het echt heel veel werk is.” Poehee! Da’s best moeilijk. Natuurlijk, ik loop in mijn leven constant tegen dingen aan. Net als ieder mens trouwens. Maar of ik dit wil delen met het www? Ik heb behoorlijk met mezelf overhoop gelegen voordat ik ook maar een woord op papier gezet had. Je wilt namelijk geen zeikerige blog schrijven. Dat je debuut als gastblogger uitloopt op een nationale ramp. Dat mensen het lezen en denken: “Wat is dat voor muts? Ga lekker wat anders doen als het je niet aanstaat.” Bovendien vind ik dat je tegenwoordig veel verhalen voorbij ziet komen van webwinkel eigenaresses die zo nodig het tegendeel moeten bewijzen. Dat het echt wel een fulltime job is en niet iets voor erbij. Dat alleen de grote spelers er rijk van worden en dat dit dus lang niet voor iedereen geldt. Dat je er echt heel veel tijd in moet steken wil je er een succes van maken. Bla. Bla. Bla. You’ve made your point. Allemaal waar maar nu weten we het wel. En weer door.

Mensen die mijn blog Sanne.Unsaid volgen weten inmiddels dat ik een open boek ben. Een impulsieve tante met het hart op de tong. Ik doe het goed of ik doe het niet. Zo ook als gastblogger. En dus zal ik jullie niet vervelen met wat er allemaal nog meer heel vervelend is aan het runnen van een webwinkel. Wel wil ik jullie graag iets vertellen over het overnemen van een webwinkel, en wat daar allemaal bij komt kijken. En ja, dan ga ik het hebben over de leuke en minder leuke dingen. Misschien wel zo handig om mezelf eerst even kort voor te stellen. Komt ie dan. Ik ben Sanne, 26 jaar, woonachtig in het prachtige Limburg en sinds juni 2011 eigenaresse van online schoenenboetiek Uppark. Bij Uppark worden damesschoenen en tassen verkocht die niet op elke hoek van de straat te vinden zijn. Exclusieve, bijzondere producten in het midden-hoog segment. Vorig jaar kwam er een kans voorbij die wij, ik run de webwinkel samen met Willem Prins, niet konden laten lopen. Schoenenwebwinkel Fooshz ging failliet en wij hebben besloten het hele zaakje over te nemen. Klinkt easy, was het natuurlijk niet. In eerste instantie zag het er allemaal behoorlijk rooskleurig uit. De vorige eigenaresse had naar ons idee wel wat steken laten vallen maar goed, wij wisten ook hoe moeilijk het was een webwinkel succesvol te maken. In de tijd dat Fooshz failliet ging had Uppark het ook zeker niet makkelijk, daar ben ik heel eerlijk in. De webwinkel bestond amper een jaar, er kwamen alleen maar meer webwinkels bij en ondanks alle fijne reacties die we kregen hield de consument de hand op de knip. Wij vonden het vooral zonde dat Fooshz niet kon voortbestaan en hadden deze prachtige webwinkel toch altijd een beetje als één van onze grote voorbeelden gezien. Bovendien zou het een versterking voor Uppark kunnen zijn en konden we een breder draagvlak creëren in de markt. Heel lang hebben we er dus niet over na hoeven denken. In april 2013 hebben we onze krabbel gezet en was de overname van Fooshz een feit. So far, so good.

De eerste maanden van de overname verliepen soepel. Het hele spul lag al voor de overname bij de curator dus deze beste man ving de grootste klappen op. Wat ik wel heel lastig vond waren de mails en telefoontjes van teleurgestelde klanten. Een heleboel klanten hadden net op de rand van faillissement schoenen besteld en retour gestuurd maar nooit geld terug ontvangen. Wij hebben er destijds bewust voor gekozen de domeinnaam van Fooshz aan te houden, inclusief bijbehorende e-mailadressen en dergelijke. Logisch dat er wat verwarring ontstond bij “oude” klanten. Hoe kon het nou dat wij nog gezellig schoenen verkochten terwijl zij het geld waar ze recht op hadden niet meer terug kregen? Tsja. Daar had ik soms gewoonweg geen bevredigend antwoord op. Gelukkig kom je met een eerlijke uitleg van de situatie heel ver en begreep het gros van de klanten dat wij hier ook niet zoveel aan konden doen. Bovendien deden we wat we konden en mochten doen, in de situatie zoals ie was.

Iets dat waarschijnlijk niet iedereen zich beseft is dat je de hele handel weer opnieuw op gang moet brengen. Alle lopende abonnementen en contracten werden abrupt stopgezet omdat de facturen niet betaald waren. Dit was erg lastig. We moesten op zoek naar een goede webdesigner die de webwinkel weer kon laten draaien. De site lag er immers uit en moest zo snel mogelijk weer online gaan. Daarnaast creëerden we een nieuw concept, Fooshz werd een online schoenenoutlet, en moest alle inhoud op de site omgegooid en aangepast worden. Denk bijvoorbeeld aan contactgegevens, producten die toegevoegd moesten worden, nieuwe merken en prijsaanpassingen. Het backoffice slash CMS systeem waarmee Fooshz werkte was tevens nieuw voor ons. Voordat je een heel nieuw systeem leert kennen ben je al gauw een paar weken verder. Gelukkig hebben we veel hulp gehad van buitenaf en staat Fooshz 2.0 inmiddels weer als een huis. Klanten blij, wij blij. Want zo werkt het echt. Niets zo mooi als tevreden klanten. Daar doe je het uiteindelijk allemaal voor. En dat maakt mijn job tot de leukste van de hele wereld. Getekend, Sanne Noorman, een trotse webwinkel eigenaresse.”

Na het schrijven van mijn blog werd weer pijnlijk duidelijk dat het echt niet makkelijk is een succesvolle webwinkel neer te zetten. Welikefashion.com is failliet verklaard en nee, die zag ik niet aankomen. Zij bestonden, voor webwinkelbegrippen, al een hele tijd en hebben in de loop der jaren een naam opgebouwd in de online fashionbranche. Dat zegt dus niets, je moet er daadwerkelijk hard aan blijven trekken wil je er een succes van maken.

Sanne Noorman

Sanne Noorman

Inspirerende quote

Inspirerende quote

Volg:
Marisca

Bedankt voor het lezen en leuk dat je Mamablogger een bezoekje brengt! Mijn naam is Marisca. Ik ben getrouwd met Patrick en Moeder van Milan (okt. ’10) en Floris (okt. ’17). Niets is leuker dan schrijven over het moederschap en jullie te inspireren met budgettips, uittips, persoonlijke verhalen etc. Kortom, Mamablogger is het meest persoonlijke online magazine voor moeders.

Find me on: Web | Twitter/X | Instagram | Facebook

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *