We herinneren vast allemaal ons eerste telefoontje nog wel. Of dit nu een Nokia, Blackberry of iPhone was, ons geluk kon niet op. Ik heb tig verschillende gehad, kreeg er zelfs één van mijn oma die het eigenlijk maar onzin vond. Nu staat je kind misschien op het punt een leeftijd te bereiken voor een eerste telefoon. Maar hoe adviseer je jouw kind over de online-wereld en wat voor afspraken maak je? Ik vind dat nog best lastig en besloot mij erin te verdiepen. Ik verzamelde de volgende tips en informatie voor je.
De keuze is reuze, waar begin je?
Hoewel je als ouder misschien een super hippe smartphone hebt, hoeft de eerste telefoon van je kind niet gelijk alle handige gadgets en apps te hebben. Dat willen ze natuurlijk wel, maar het is niet nodig. Waar de telefoon dan wel aan moet voldoen? Natuurlijk wil je dat je kind iemand kan bellen in geval van nood en altijd contact kan maken met het thuisfront. Een telefoon is in dat geval erg handig, maar het hoeft dus niet het nieuwste van het nieuwste te zijn. Ook een tweedehands telefoon die al een tijdje niet wordt gebruikt, kun je aan je kind geven. Bewaar dus jouw “oude” telefoon wanneer jij bijvoorbeeld een nieuwe uit mag zoeken.
Valkuilen vermijden
Naast dat het natuurlijk erg leuk is zo’n eigen telefoon, brengt het ook mogelijke gevaren met zich mee. Wij zetten een aantal tips en regels voor je op een rij die je als ouder kunt afspreken met je kind.
• Je telefoonnummer of gegevens geef je zelf ook niet snel aan onbekenden, dus je kan met je kind afspreken het telefoonnummer met een beperkt aantal mensen te delen.
• Zet een aantal belangrijke nummers zoals school en naaste familie in favorieten, zodat je kind in één handige klik iemand kan bereiken als jij zelf niet te bereiken bent.
• Een ICE-contact, wat gebruikt wordt in geval van nood (In Case of Emergency), instellen is daarnaast ook handig. We gaan er natuurlijk niet vanuit, maar als er een noodgeval is, is het handig dat omstanders de juiste persoon kunnen bereiken.
• Je kiest waarschijnlijk voor een bundel met een x aantal smsjes/belminuten en MB’s. Het is mogelijk dat er kosten buiten de bundel gemaakt worden. Iedere provider heeft wel een persoonlijke pagina waarbij je heel gemakkelijk in de gaten kunt houden hoeveel belminuten en MB’s je nog over hebt. Slim om van tevoren af te spreken hoe dit precies werkt. Mocht het zich toch een keer voordoen dat er wel extra kosten zijn gemaakt, dan is het handig dat je met elkaar afspreekt wie er voor de kosten opdraait.
Spelletjes, internet of toch alleen bellen
In het begin wil je misschien wel de controle hebben over welke apps je kind op zijn of haar telefoon krijgt. Denk bijvoorbeeld aan WhatsApp, muziek en spelletjes. Dat is ook niet zo gek, want je hoort soms best nare verhalen en je wilt dan toch weten waar je kind mee bezig is. Dit zou je bijvoorbeeld met een app als Smart App Protector kunnen doen. Hiermee kun je met een wachtwoord of patroon toegang verlenen tot bepaalde apps. Je kunt deze wachtwoorden ook voor een bepaalde tijd inschakelen. Handig en wel zo veilig!
Kijk uit voor extra telefoonkosten
Kinderen zijn vaak niet op de hoogte van bepaalde bijkomende telefoonkosten als een abonnement of verzekeringen. Vertel hem of haar dit dan ook direct bij aankoop van een toestel. De kosten kunnen namelijk heel snel oplopen! Je kunt bijvoorbeeld het 06-nummer blokkeren voor sms-diensten via smsdienstenfilter.nl. Een andere optie is een datalimiet instellen, dit kan zowel op Android als iOS. Ook zijn hier verschillende apps voor. Een voorbeeld hiervan is My Data Manager (beschikbaar op iOS en Android). Zo voorkom je namelijk torenhoge rekeningen waar jij verantwoordelijk voor bent.
In het begin kun je als ouder ervoor kiezen om voor prepaid te gaan, met alleen beltegoed voor noodgevallen. Tegenwoordig kun je namelijk toch bijna overal online zijn met WiFi, mocht het nodig zijn.
Abonnement met telefoon of Sim Only?
Kinderen onder de 18 jaar kunnen zelf nog geen abonnement afsluiten. Als ouder weeg je dus de keuze af of je een abonnement met telefoon of Sim Only kiest. Je kind kan dan uiteraard zelf het abonnement gebruiken, maar als ouder kun je het vervolgens in de gaten houden. Allereerst is het belangrijk om te weten wat Sim Only is en wat het verschil is met een abonnement met toestel. Sim Only is een abonnement waarbij je van de provider alleen een simkaart krijgt. Je moet dus zelf voor een telefoon zorgen. Dit kan een oude tweedehands telefoon zijn, of een nieuwe telefoon die je in één keer betaalt.
Bij een abonnement met telefoon krijg je een ‘gratis’ telefoon van de provider. Je gaat hierbij eigenlijk een lening aan waarbij je de telefoonkosten maandelijks aflost. Dit betekent dan ook dat je vaak hogere maandlasten hebt dan bij een Sim Only abonnement. Daarnaast kun je bijvoorbeeld met Sim Only bij Simyo elke maand de hoogte van je bel- en internetbundels aanpassen, terwijl je dit bij een abonnement met toestel alleen naar boven kan aanpassen. Mocht je kiezen voor een abonnement met telefoon, waarbij de telefoon 250 euro of duurder is, dan registreert het Bureau Kredietregistratie (BRK) het bedrag van je telefoon als lening. Het BKR houdt in een persoonlijk dossier al jouw afgesloten leningen bij. Hier vindt je meer informatie over de BKR-registratie.
Scherven brengen geen geluk
Hoewel je misschien voor een iets simpelere telefoon gaat, is het natuurlijk zonde als de telefoon binnen de kortste keren beschadigd raakt. De kans dat de telefoon een keer uit handen valt is natuurlijk aanwezig, zeker bij kinderen en pubers. Daarom is het verstandig om een stevig telefoonhoesje aan te schaffen en/of een verzekering af te sluiten. Een telefoon verzeker je al voor een paar euro per maand. Dit kan overigens ook bij je inboedelverzekering, vraag bij je verzekering naar de voorwaarden.
Hoe ging jij om met jouw eerste mobiele telefoon? Weet je dat nog? Ik was er enorm zuinig op en echt met dat ding vergroeid. Toen al 😉