Gisteren vertelde ik in mijn update al over mijn webshop. Toch lees ik steeds vaker over bloggers met een webshop of die er een willen beginnen. Of webshop eigenaren die gaan bloggen. Logisch, want met een blog geef je je lezers een uniek kijkje in de keuken van je bedrijf en daarmee kun je je onderscheiden. Sterker nog, bijna iedere webshop heeft wel een blog.
Maar een blogger met een webshop hoor je nog niet zo heel vaak, al gebeurt het steeds vaker. Superleuk, want dat betekent dat het goed gaat met die blog en de blogger in kwestie het bloggen en het hele online werken zo leuk vindt dat hij of zij het werk wilt uitbreiden en iets nieuws wilt beginnen. Maar wat gaat die blogger dan verkopen? In mijn geval wil ik zoveel mogelijk verkopen wat past bij de lifestyle van hippe moeders. Denk niet alleen aan kleding, sieraden, accessoires (ook voor kinderen), maar ook leuke cadeautjes en hebbedingetjes voor in de kinderkamer. Helemaal ik de stijl van Mamablogger dus!
Toch is het hebben van een webshop heel veel werk. Niet alleen het ontwerp en de inrichting bezorgen je al genoeg slapeloze nachten, maar wat dacht je van het vullen van de shop, de inkoop, het verzenden van de bestellingen, het maken van foto’s (en ze vervolgens vrijstaand maken), de contacten met leveranciers, veeleisende klanten en nog heel veel dingen ik nu allemaal vergeet. En mensen verkijken zich daar echt op.
Zo kreeg ik de laatste tijd allemaal mailtjes van het webshop keurmerk waar ik bij aangesloten ben omdat er teksten aangepast moesten worden op de klantenservice pagina van mijn webshop. Dit moest omdat er wat wet- en regelgeving was aangepast wat betreft retouren, betaaltermijnen en nog wat van dat soort dingetjes. Ik paste dat aan en keek ook even bij andere webshops. Veel van hen hadden echt niet alles zo aangepast zoals ik het moest doen. Maar deed ik het niet, dan kon ik een flinke boete krijgen. Nou, dan kies je wel eieren voor je geld kan ik je zeggen, maar ik werd het op een gegeven moment spuugzat. Niet alleen vanwege het vele aanpassen, maar ook vanwege terminologie die ik moest gebruiken, waar echt niemand ook maar iets van snapte en wat ook echt niet paste bij mijn schrijfstijl, mijn doelgroep en de rest van de tekst op deze pagina. Kortom, er komt echt veel meer bij kijken dan vaak wordt gedacht.
Toch is het allemaal zo leuk en het wordt nog leuker als het een verlengstuk wordt van je blog en dus ook wel een beetje van jezelf. Ik heb er zin in en hoop snel wat aan jullie te kunnen laten zien! Wat vind je ervan? Laat het me weten in de comments hieronder.
Goed dat je dit deelt! Ik heb respect voor degenen die een webshop hebben, lijkt me ook dat er heel veel werk in zit. Maar wat gek dat je niet zelf een beetje mag bepalen hoe je iets omschrijft, maar dat het echt in lastige termen moet!
Auteur
Dankjewel Lisanne! Ik kreeg heel kromme zinnen, vol juridische termen die passen niet bij mijn webshop. Ik kan niet een hele klantenservicepagina vol schrijven in leuke, vlotte en vooral ook begrijpelijke tekst en dan dit ertussen zetten. Ik heb er dus nog flink aan moeten sleutelen. Een fysieke winkel bepaalt zijn eigen voorwaarden zoals het niet meer mogen ruilen van kleding uit de sale. Webshops mogen dat niet en moeten deze items weer retour nemen. Ook betaalsystemen koppelen en daar abonnementen voor afsluiten zijn gewoon veel werk. Dus ja, het is echt super, maar mensen verkijken zich vaak wel op het werk en wat erbij komt kijken.
Wat naar dat je zo veel moest aanpassen 🙁 Ik vind het zo knap dat je een blog én een webshop kan runnen! 🙂
Auteur
Dankjewel! Maar het is vooral ook heel erg leuk 😉