Mijn 2700e blogpost is alweer een feit en ik vind het leuk om bij kleine mijlpalen (zoals de 2600e post afgelopen zomer) stil te staan en iets te vertellen over het bloggen. Een kijkje achter de schermen omdat deze wereld voor het meerendeel van de mensen toch een ‘ver van je bed show’ is. De 2700e alweer en ik vind het nog steeds leuk haha 😅. Bij de 2500e kreeg ik die vraag ook regelmatig: ‘vind je het nog wel leuk?’ en ‘hoe bedenk je al die onderwerpen?’. Ook merkte ik dat mensen best meer willen weten over het opzetten van een blog om uit te vinden of het ook wat voor hen is. Toen ontstond het idee voor een e-book.
Het zoveelste e-book van een blogger
Ik kan mij voorstellen dat je dat denkt en je vraagt wat de meerwaarde dan is van mijn e-book. Daar heb ik ook over nagedacht. Moest ik hier wel aan beginnen, want wat heb ik nu nog te vertellen wat niet al gezegd is? Het antwoord daarop wist ik eigenlijk niet, want ik heb de andere e-books niet gelezen. Niet uit desinteresse, maar om niet onbewust beïnvloed te raken. Toen veranderde mijn vraag naar ‘wie is mijn doelgroep’ en ‘wat dénk ik toe te kunnen voegen en wat zou mij triggeren om een e-book te kopen?’ Ik bedacht mij dat het mij het leukst leek een e-book te schrijven voor de doelgroep die ik in de intro noemde: mensen die meer willen weten over bloggen of zeker weten dat ze willen beginnen met een blog, maar nog wel wat hulp kunnen gebruiken.
Daarna dacht ik na over de opbouw, want hoe ga je zeven jaar blogervaring in een vat gieten? Ik besloot te beginnen met een simpel ABC. Per letter benoem ik alle begrippen die je zou moeten kennen als je gaat bloggen en waar ik meer over wil vertellen. Maar ik wilde ook vertellen waarom bloggen nog lang niet dood is en waarom bloggen juist heel waardevol is voor bedrijven en dus ook voor jou als je er geld mee wil verdienen. Tot slot vertel ik een klein geheimpje en dat is een site waar ik mega veel blog inspiratie vandaan haal als ik het zelf niet heb 😉. Het e-book zal een paar euro gaan kosten en zal hier via Mamablogger te bestellen zijn. Het zal in ieder geval een lekker gevuld en praktisch e-book zijn.
Wanneer verschijnt het e-book?
Dat is de grote vraag. In ieder geval binnen enkele weken. Ik was ermee bezig, maar toen werden we totaal onverwacht ingeloot voor dit huis, hebben we ons huis te koop gezet en zijn we onze verhuizing gaan voorbereiden. Ik heb er tussendoor wel aan gewerkt, maar dat was heel beperkt. De komende dagen zal ik er veel aan gaan werken en een planning maken voor de rest van het schrijfwerk.
Sneak preview van een hoofdstuk.
De lancering
Zodra het e-book klaar is zal ik een preview publiceren zodat je een idee hebt hoe het boek is opgebouwd, wat de schrijfstijl is en welke informatie je kunt verwachten. Mocht je het daarna nog steeds een interessant boek vinden en deze willen bestellen, kan dat meteen.
Ontwikkelen
Natuurlijk is het leuk als ik er wat aan kan verdienen, maar het maken van dit e-book biedt mij nog iets anders: iets nieuws leren dat ik nog nooit heb gedaan. Normaal doe ik nog wat cursussen of trainingen via mijn werk, maar dat is dit jaar natuurlijk niet gelukt. Ik zocht daarom naar een manier om mijzelf iets nieuws te leren en dit is het uiteindelijk geworden. Het opbouwen van een e-book, de vormgeving, het publiceren en het promoten, het is allemaal nieuw voor mij dus ook al wordt het 10 keer niks, dan heb ik er alsnog van geleerd en weet ik ook hoe ik het niet moet doen 😅.
Ik ben benieuwd wat je van het idee vindt en mocht je zelf al een keer een e-book hebben geschreven en tips voor mij hebben, heel graag! Het is nooit te laat voor tips dus ik ontvang ze graag.
Wat leuk, Marisca, dat je jezelf op deze manier weer een uitdaging hebt gegeven! Inhoudelijk kan ik je niets vertellen over het e-book, maar er je wel veel succes mee wensen 🤗
Hoi Marisca, wat een mooi alinea stukje om te lezen in Waarom Bloggen nog steeds heel erg waardevol is. Omdat content op blogs veel minder vluchtig is. Je kunt er foto’s bij plaatsen en houdt daarmee de aandacht dan dat je het verwerkt in een video. Voor het eerst dat ik dit lees, want overal op het vlak van ondernemen en business core wordt gezegd dat content visueel maken de hype van nu is, voor het gemak vd mens.. het liefst zo kernkrachtig mogelijk binnen 1 minuut. Maar ik ben het helemaal met jou eens, want ik zit denk ik al meer dan een uur op jouw website rond te neuzen en wat ik interessant vind klik ik aan. Een video klik je sneller weg.
Auteur
Wauw, wat een mooi compliment dankjewel! Kijk, het klopt wel dat het handig is om veel content visueel te maken, dat doe ik ook voor mijn werk, maar het ligt er maar net aan wat je doel is. Voor de ene onderneming kan veel visuele content heel goed werken, maar ik heb met mijn blog een heel ander doel en dus een heel andere doelgroep. Maar het één sluit het ander niet uit en voor je blog kan je ook mooie visuele content maken. Als je die bijvoorbeeld deelt op Pinterest laat je de mooie plaatjes voor je werken en kun je alsnog jouw doelgroep naar je website trekken. Zelf geloof ik heel erg in een mix, maar begin gewoon eens bij het begin en kijk wat bij je past, niet ieder communicatiemiddel past bij iedereen.