Voordat ik moeder vond ik de blijdschap om een goed 10 minutengesprek altijd wat lichtelijk overdreven. Ja, het is natuurlijk ontzettend fijn als je hoort dat je kind het goed doet op school, maar moest dat dan overal gedeeld worden? Enkele jaren, en wat 10 minutengesprekken, verder weet ik dat je inderdaad met een grote glimlach uit de school loopt als het gesprek goed is gegaan. Dat je overloopt van trots en dat je dat inderdaad met iedereen wilt delen.
Afgelopen dinsdag was het weer zo ver. Milan zit nu in fase 3 en gaat na de zomervakantie naar fase 4. Mocht je geen flauw idee hebben waar ik het over heb als ik het over fases heb, lees dan nog even hier hoe dat precies zit. Dit was het eerste gesprek in fase 3 en in deze fase worden er wat meer werkjes gedaan en worden de kinderen al wat meer voorbereid op de overgang naar fase 4 waar alles toch wat serieuzer wordt.
En ook al weet je dat Milan het erg naar zijn zin heeft op school, je wilt toch ook die bevestiging. Je wilt het ook horen van de juffen. Het is jouw kind en je wilt dat zij daar positief over zijn.
Een goed 10 minutengesprek
Ik denk dat het wel duidelijk is, want het gesprek over Milan verliep goed. Terwijl wij daar op twee piepkleine stoeltjes zaten met je benen nog net niet in je nek, vertelden de juffen over Milan. Er kwam naar voren dat hij erg goed mee kan met de werkjes etc. en dat hij erg behulpzaam is. Dat herkennen wij ook wel. Hij is het type kind dat een glaasje water haalt voor een kind dat net gevallen is bijvoorbeeld.
En ja, daarna liepen wij dus ook naar buiten met een heel grote glimlach. Je bent gewoon enorm trots op je kind als je hoort dat alles zo goed gaat.
Dus beste ouders, ik snap jullie nu volledig 🙂
Wat fijn dat het 10 minuten gesprek zo goed ging. Mijn dochter zit ook in het faseonderwijs. Zij zit nu in fase 7. Het gaat tot fase 8 en daarna worden het weer reguliere groepen. Hoe zit dat bij de school van Milan? Gaat dat ook tot fase 8 of tot de laatste klas van de basisschool?.Bij mijn dochter ging het altijd op zich goed, maar ze was altijd erg dromerig en niet alles drong tot haar door. Daarom begreep ze niet altijd de opdrachten. Dat was altijd een punt van aandacht en het gespreksonderwerp tijdens 10 minuten gesprekken. Het dromerige is nu minder, maar nu heeft ze soms wat moeite met de verhaaltjessommen. Ik vind de 10 minutengesprekken altijd erg fijn, want zo heb je wel de tijd om dit soort dingen te bespreken met de juf. Die gelegenheid heb je eigenlijk niet met het brengen en halen van je kind. En mocht er echt wat zijn dan plannen de juf en ik soms een extra gesprekje in.
Auteur
Hi,
Ja, zo gaat dat bij Milan ook. Je gaat t/m fase 8 of 8+ (afhankelijk van of je een vroege- of late leerling bent) en daarna is het gewoon groep 5 t/m 8. Ik vind het ook altijd fijn om met de juffen rustig te kunnen praten. die gelegenheid krijg je inderdaad zelden.
Wat fijn dat het allemaal zo goed ging!
Leuk om de andere kant te horen. Ik ben zelf juf, dus heb al heel wat 10-minuten gesprekjes gevoerd. Ik realiseerde me in het begin eigenlijk nooit dat het voor ouders ook best spannend is om te horen hoe het met hun kind gaat.