De afgelopen jaren hebben we heel wat auto’s gehad. We hadden er niet zoveel geluk mee en toen we eindelijk in de positie waren een bijna nieuwe Mazda CX5 te kopen (de auto die we al zo lang wilden), voelde dat alsof we de koning te rijk waren en een vervelende periode afsloten. Het was voor ons veel meer dan alleen een mooie auto en wat voelde het goed dat we deze konden kopen zonder financiering of iets dergelijks. Toch ruilden we deze auto vorig jaar in voor een wat nieuwe exemplaar met als grootste voordeel dat dat een automaat is. Ook met deze auto zijn we zielsgelukkig en hier hopen we nog heel veel veilige kilometers mee te maken. En net wanneer je denkt dat het voorlopig rustig blijft op het gebied van auto’s, zijn we nu aan het kijken voor een klein autootje erbij. Hoe dat zit en waarom ik er ook moeite mee heb, lees je hieronder.
Waarom een kleine auto erbij?
We hebben een extra auto nodig omdat Patrick per 1 maart een nieuwe baan heeft. Bij zijn huidige werkgever heeft hij een bedrijfsauto waarmee hij naar zijn werk kan rijden. En hoewel hij in vaste dienst gaat bij het bedrijf dat hem de afgelopen jaren via zijn huidige werkgever heeft ingehuurd, verandert er nu wel het één en ander wat betreft vervoer. Hij moet zijn werkauto uiteraard inleveren en krijgt bij zijn nieuwe werkgever geen auto.
Nu staat er dus een goede auto voor de deur, maar die heb ik ook regelmatig nodig voor mijn werk en op mijn vrije dag ga ik er ook mee op pad. Een tweede auto is dus de meest praktische oplossing, maar ik vind het ook lastig, want dat betekent weer een greep uit onze spaarpot.
Extra kosten
Een hoger salaris is leuk, maar we krijgen nu ook te maken met extra kosten. Zo moeten we een tweede autoverzekering afsluiten, gaan we meer wegenbelasting betalen en natuurlijk extra benzinekosten. Ook dat zijn overwegingen die we moeten maken en goed moeten bekijken.
Een kleine, goedkope auto
We zijn dus op zoek naar een kleine auto, die zuinig rijdt en voordelig is in de wegenbelasting en verzekering. We willen niet leasen en dat is ook niet nodig aangezien deze auto Patrick alleen van en naar Rotterdam moet rijden. Vanaf zijn werk gebruikt hij gewoon de werkbus met alle materialen. Met het kleine autootje gaan we dus geen lange afstanden rijden, er zullen geen zware spullen in worden vervoerd etc.
Geen luxe, nieuwe auto dus al hopen we hier natuurlijk wel een tijdje mee te doen. We hebben nu een klein autootje op het oog bij de garage die ons destijds enorm goed heeft geholpen toen we zo’n pech hadden met auto’s. Zij bleken betrouwbaar en we hebben daar ook de auto gekocht voor we de witte Mazda op de foto kochten. Een prima auto waar we met plezier in hebben gereden. Al met al kun je je dus afvragen wat nu echt het probleem is. Dat is er feitelijk niet, behalve dan dat ik het gewoon lastig vind weer geld van de spaarrekening te halen.
Lastig uit te leggen
Ik weet waar we het voor doen, het is een mooie stap voor Patrick en dus ook voor ons gezin, maar ik wil wel blijven bouwen. En hoewel we dat straks extra kunnen doen, voelt het nu als een stapje terug en word ik een beetje zenuwachtig van het idee dat er straks weer wat minder geld op de spaarrekening staat. Gek eigenlijk hè? Ik moet ook niet zo zeuren hoor en ik weet dat het een luxeprobleem is, maar het is een gevoel dat lastig is uit te leggen. De zekerheid is namelijk ook heel fijn.
Hebben jullie weleens een tweede auto gekocht? Zo ja, wat waren jullie afwegingen en waar hebben jullie specifiek op gelet? Klets mee in de comments hieronder of op de socials van Mamablogger.
Allereerst gefeliciteerd met Patrick z’n nieuwe baan!
En ja, deze struglle snap ik heel goed.. het is nu eenmalig de aanschaf van de auto, maar de autoverzekering, wegenbelasting en brandstof gaan wel elke maand terugkomen. Ik heb het overwogen omdat mijn man over een half jaar beide kinderen weg moet brengen op de fiets en ik ze in de middag vanuit mijn werk weer ophaal met de auto. Daar passen dan geen twee fietsjes in (als je de achterbak plat laat, waar laat je de kinderen dan). En dus zal ik meer ouderschapsverlof op moeten gaan nemen om eerst naar huis te rijden, en dan met de fiets mijn dochters van school te gaan halen. Ik dacht namelijk dat de beste optie was dat mijn man de kinderen ook al in de ochtend met een tweede autootje weg zou brengen maar hij gaat daarna met het ov naar zijn werk (eerst de auto thuis neerzetten en daarna met de fiets naar de trein en naar het werk zorgt dat hij pas half elf op z’n werk is, dat kan natuurlijk ook niet en de auto parkeren op het station is ook een dure grap). Dus hier komt er geen tweede auto.
Is het overigens geen serieuze afweging voor Patrick om met het ov naar z’n werk te gaan? Ik moest altijd anderhalf uur reizen om in Soesterberg te zijn, dus het kost je wel altijd meer tijd, maar de kosten van een OVabo blijven aanzienlijk lager dan met een tweede auto.. veel wijsheid toegewenst met deze afwegingen!
Auteur
Dankjewel, hij is er heel erg blij mee!
Dat wordt voor jullie dan ook een hele verandering en een hoop geregel. Patrick kan niet met het OV helaas. Hij gaat om 5.00 uur de deur al uit. Ik weet niet of er dan al OV rijdt, maar dan zou ‘ie nog eerder weg moeten en met de auto is het een klein half uurtje. Het bedrijf zit nogal in een uithoek van Rotterdam op een industrieterrein dus helemaal praktisch is dat ook niet. Hij kan daar de auto wel gratis parkeren op het terrein, dat scheelt wel enorm.
Inmiddels hebben we een klein autootje op het oog en stiekem al gekocht (dit artikel schreef ik eerder en de ontwikkelingen gaan hier heel snel haha dus je hebt een primeur 😉). Niet te duur, ook niet in de verzekering en wegenbelasting. Deze hoeft hem alleen maar van A naar B te brengen. Ik hoop dat we hier nog een tijdje mee kunnen doen!