Je komt weleens van die handige tools tegen, waarvan je je afvraagt waarom je die niet kende. Dat had ik met ‘If This, Then That’, dit is een tool die iedereen die met social media werkt, moet kennen! Althans, dat vind ik. En misschien heb ik al die tijd onder een steen gelegen en ben ik de enige die dit niet kende, maar ik vind het toch de moeite waard om er hier over te vertellen.
Tijd om apotheker te spelen, want If this, then that werkt met zogenoemde recepten (recipes)
De naam zegt het al, als ik dit doe, gebeurd er dat…. Voorbeeld; ik publiceer een blogpost op WordPress, dan gaat er meteen een tweet uit met de titel van deze post en de link er naartoe. Zo kan je de meest uiteenlopende ‘recepten’ maken. Je kan van Instagram naar Tumblr, van WordPress naar LinkedIn, en alles wat je maar wilt.
Waarom is dit handig? Door deze recepten vooraf al te maken scheelt het jou extra handelingen wanneer je iets plaatst. Je hoeft er bijvoorbeeld niet meer over na te denken dat je de foto die je op je Facebook bedrijfspagina ook nog even moet plaatsen op Instagram etc. En zodra je deze op Instagram plaatst wil je deze misschien ook wel op Twitter hebben. Wéér een extra handeling. En je hebt het tenslotte al druk genoeg. En juist voor dit soort dingen is If this, then that erg handig.
Het grote voordeel hieraan is dat je gebruik kan maken van een groot aanbod social media accounts.
Daarnaast kan je ook tekst toevoegen. Dus; ik publiceer mijn blogpost op WordPress, Dit wordt door If this, then that op Twitter gezet met de titel en de link naar de post. Maar als jij mijn tweet leest weet je eigenlijk niet waar die titel van is. Maar als ik erbij zet dat er weer een nieuwe blogpost online staat, weet je waar het over gaat. En daardoor misschien ook wel eerder geneigd om op de link te klikken. Deze tekst voeg ik dus van tevoren al aan het recept toe. Hieronder een voorbeeld recept.
Wees je ervan bewust dat wanneer je bijvoorbeeld ook privé blogt, het dus niet altijd handig is om je blogpost op LinkedIn te zetten. Dit soort afwegingen zijn natuurlijk te maken bij ieder social media kanaal, dus denk van tevoren goed na. If this then that plaatst namelijk, zodra het recept gemaakt is, alles wat jij hebt ingevoerd. Uiteraard kan je recepten aanpassen, bewerken en zelfs verwijderen.
Toch vind ik het een hit en ben ik fan! Ga het eens proberen, als je dat nog niet hebt gedaan en kijk wat het voor jou kan doen.
En heb je vragen of wil je hulp hierbij? Mail dan je vraag naar info@mariscakenter.nl
Heb dat in het verleden gedaan, kan je namelijk ook per programma instellen. Dat foto’s en berichten ook op facebook kwamen, automatisch. Dat heeft me aardig wat volgers gekost. Dit kwam doordat ook de reacties op andere tweets etcetera gepost werden.Er kwam hierdoor teveel activiteit op een onduidelijke wijze. Heb het ook wel eens bij iemand anders gezien vanuit youtube naar twitter. Heeft haar ook volgers gekost. Publiceer daarom wel automatisch de blogjes op twitter, google+ en facebook maar verder handmatig. Niet iedere foto op instagram is geschikt op twitter etc.
Auteur
Klopt ook hoor Linda, en ben ik ook helemaal met je eens. Dat is hetzelfde van Facebook koppelen aan Twitter, dat doe ik ook niet en ik raad het tijdens adviezen ook ten stelligste af. Wat ik wel handig vind is dat ik mijn blogs al kan delen op Twitter. Ik kan dan aangeven wat ik dan getwitterd wil hebben. Deze tekst voer ik dan zelf in. Het ligt er ook aan hoe je het dus gebruikt.
Van WordPress naar Twitter is dan ook het enige “recept” wat ik nu heb gemaakt. Het is ook heel erg zoeken wat wel of niet voor jou (en je volgers) werkt.
Dank voor je reactie!