Fit tijdens en na je zwangerschap: yoga voor mama’s

Ik hoor het regelmatig om me heen; zwangere vrouwen en vrouwen die net bevallen zijn en aan yoga doen. Ik denk bij yoga altijd aan houdingen en ademhalingstechnieken die voor veel innerlijke rust zorgen, maar ook aan hele sierlijke bewegingen en lichaamshoudingen waarvoor je over flink wat flexibiliteit en lenigheid moet beschikken. Er zijn veel verschillende varianten van yoga: zwangerschapsyoga en postnatale yoga zijn hier twee van. En omdat deze sport schijnbaar onder nieuwe mama’s ook erg populair is, ben ik me er iets meer in gaan verdiepen.

Zwangerschapsyoga

Bij zwangerschapsyoga doe je eigenlijk veelal hetzelfde als bij gewone yoga; de meeste bewegingen zijn alleen aangepast, zodat ook zwangere vrouwen het kunnen volhouden. Het is dus een soort lichtere vorm van yoga, waarbij het doel is om je lichaam fit en sterk te houden. Ook word je bij zwangerschapsyoga voorbereid op de bevalling door het uitvoeren van oefeningen die je bekken versterken, je leren om weeën op te vangen en tussen weeën door te ontspannen. Belangrijk is het om tijdens zwangerschapsyoga comfortabele kleding te dragen, die je bijvoorbeeld hier kan vinden.

Postnatale yoga

Bij postnatale yoga gaat het om het herstellen van lichaam en geest, en om het sterker maken van bepaalde spieren, zoals de buikspieren. Ook wordt er aandacht besteed aan het versterken van de bekkenbodem. Een goede voorbereiding op postnatale yoga is erg belangrijk. Zo zal je na je bevalling hoogstwaarschijnlijk een maatje meer hebben, en is het prettig om je kleding daarop af te stemmen. Op deze site vind je, naast reguliere damesmode, ook sportkleding speciaal gemaakt voor grotere maten, zodat je aan comfort niets hoeft te missen tijdens de yogales.

Bron afbeelding: Shutterstock

Tips tijdens de yogales

Als je tijdens of na je zwangerschap gaat yoga-en, dan is het verstandig om op een paar dingen te letten:

  • Zorg ervoor dat je niet met een lege maag naar de yoga les toe gaat. Eet minimaal een uur van tevoren een maaltijd met koolhydraten. Dit kan een stuk volkoren brood zijn, of een maaltijd met rijst, pasta of aardappelen. Belangrijk is natuurlijk ook dat je niet te veel eet en niet te kort voor de training.
  • Drink genoeg water. Bij welke vorm van bewegen dan ook is het belangrijk dat je jezelf goed hydrateert. Zorg er daarom voor dat je een drinkfles met water bij je hebt.
  • Bouw rustig op en doe niet te veel. Tijdens en na je zwangerschap is het extra belangrijk om goed naar je lichaam te luisteren. Ga dus niet meteen super fanatiek met alle bewegingen meedoen, maar bouw het voorzichtig op en kijk naar wat je op dat moment aankan. Als je lichaam een grens aangeeft, ga daar dan niet overheen.

Wil je in plaats van yoga een andere vorm van sport doen? Dan kun je wellicht naar de sportschool. In dit artikel deel ik mijn favoriete toestellen, zodat je een beeld krijgt van wat er zoal in de sportschool mogelijk is. Ook hier is het natuurlijk belangrijk dat je rustig aan doet. Professionele begeleiding is, zeker tijdens en vlak na je zwangerschap, erg aan te raden en belangrijk.

Heb jij wel eens yoga gedaan tijdens of na de bevalling? En wat vond je ervan? Laat het me weten in een comment hieronder.

Volg:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge